Experten: Tesla riskerar åka ur högstadivisionen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Experten: Tesla riskerar åka ur högstadivisionen

Experten: Tesla riskerar åka ur högstadivisionen

Elbilsmarknaden förändras snabbt och etablerade aktörer utmanas av nya konkurrenter. Kinesiska bolag breddar sitt utbud medan välkända märken tappar mark. Utvecklingen kan bli avgörande för framtidens bilindustri.

  • Tesla har tappat marknadsandelar till flera kinesiska elbilstillverkare.
  • Kinesiska märken dominerar nu topplistan över världens mest sålda elbilar.
  • Europeiska tillverkare, inklusive Volvo, hamnar utanför toppositionerna.

Enligt en sammanställning av Claes Hemberg, energiekonom på Nibe, tappar Tesla nu position på elbilsmarknaden och har halkat ner till fjärde plats bland världens mest sålda elbilsmärken. På de tre främsta placeringarna återfinns kinesiska bolag, vilket markerar en tydlig förändring i marknadsbalansen.

Källan till detta är Carup, som hänvisar till data från Clean Technica, Automotive och Elektrek.

Kinesiska tillverkare breddar utbudet

De kinesiska bolagen, bland annat BYD, SAIC-GM-Wuling och Geely, utmärker sig genom att erbjuda ett brett modellprogram och attraktiva priser. Deras strategier riktar sig mot en större publik jämfört med Teslas mer nischade premiumsortiment.

Enligt Hemberg har kinesiska tillverkare sju av de tio mest sålda elbilsmärkena globalt. Detta ökar deras konkurrenskraft, särskilt när de nu förbereder sig för att ta större marknadsandelar även i Europa.

Tesla har under lång tid varit synonymt med elbilar, men enligt Hemberg har märket nu förlorat den positionen. Han menar att pionjärsandan har försvunnit och att Tesla inte lyckats ta steget till att bli en folkbil.

Om man ser det som fotboll så riskerar Tesla att åka ur högstadivisionen. Förr förknippade man dem med elbilar, de var sinnebilden. Så är det inte längre.

Claes Hemberg, energiekonom på Nibe.

Europeiska märken halkar efter

Europeiska tillverkare är fortfarande underrepresenterade på elbilsmarknadens toppskikt. Bland de tio största finns endast Volkswagen, medan andra stora märken som Volvo inte återfinns på listan.

Hemberg anser att europeiska bolag har svårt att konkurrera med kinesiska företags fokus på mjukvara och innovation. De europeiska märkena beskrivs som fast i en äldre teknikfas.

Sammanfattningsvis visar statistiken att Kinas elbilstillverkare stärker sin ställning globalt, medan Tesla och europeiska aktörer pressas att anpassa sig till en snabbt föränderlig marknad. Framtida konsolideringar liknas vid tidigare strukturrationaliseringar i bilbranschen, där endast ett fåtal stora aktörer blir kvar på sikt.

Nyhetsbrev