Fallande batteripriser stärker elbilarnas konkurrenskraft – har mer än halverats sedan 2022
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Fallande batteripriser stärker elbilarnas konkurrenskraft – har mer än halverats sedan 2022

Fallande batteripriser stärker elbilarnas konkurrenskraft – har mer än halverats sedan 2022

Kostnaden för batterier till elbilar har sjunkit kraftigt de senaste åren och utvecklingen ser ut att fortsätta. Detta kan få långtgående effekter på bilindustrins lönsamhet och marknadens utformning, samtidigt som nya utmaningar växer fram.

  • Batteripriser har mer än halverats sedan 2022 och väntas fortsätta sjunka.
  • Kinesiska tillverkare har fortsatt kostnadsfördel mot europeiska fabriker.
  • Efterfrågan på battericeller i Europa beräknas femdubblas till 2035.

Enligt Electrive har battericellernas prisutveckling de senaste åren haft stor betydelse för elbilars konkurrenskraft. Kostnaden per kilowattimme har minskat markant, särskilt efter att marknadsläget svängt från säljarens till köparens fördel.

Stora prisskillnader mellan Europa och Kina

Priset för LFP-battericeller ligger idag omkring 54 euro per kilowattimme, medan NMC-celler kostar cirka 58 euro per kilowattimme. Dessa nivåer gäller för celler importerade från Kina, inräknat exportkostnader och det så kallade batteripasset.

Till jämförelse låg priserna 2022 på 127 euro för LFP och 140 euro för NMC, till följd av råvarubrist och höga litiumpriser. Kinesiska celler är över 20 procent billigare än de som tillverkas i Europa, oavsett vem som driver fabriken.

Utsikter mot 2030: Lägre priser och ökad efterfrågan

Enligt P3 Groups expert Ines Miller förväntas priserna sjunka ytterligare mellan 10 och 15 procent fram till 2030. Minskningen drivs bland annat av ökad produktionskapacitet och effektivare tillverkningsprocesser.

Vi förväntar oss att priserna minskar med ytterligare tio till femton procent fram till 2030.

Ines Miller, expert på P3 Group.

Europeisk efterfrågan på battericeller väntas öka från 0,3 till 1,6 terawattimmar per år fram till 2035, varav cirka 70 procent går till personbilar.

När biltillverkare, exempelvis Volkswagen, utvecklar nya modeller är cellpriset avgörande för att kunna erbjuda attraktiva instegsmodeller. Möjligheten att erbjuda batterier i olika storlekar ger flexibilitet och kan förbättra lönsamheten, särskilt när extrakostnaden för större batteripaket kan motiveras av högre slutpris.

Volkswagen har som mål att uppnå samma vinstmarginaler på sina mindre elbilar som på motsvarande fossildrivna modeller. Detta understryker den förändrade ekonomin för elbilar i takt med sjunkande batteripriser och enklare drivlinor.

Samtidigt kvarstår utmaningar kring Europas beroende av kinesiska leverantörer, vilket väcker frågor om strategisk sårbarhet vid eventuella geopolitiska kriser. Diversifiering av leveranskedjor lyfts fram som en möjlig motåtgärd.

Sammanfattningsvis pekar utvecklingen mot en fortsatt förstärkning av elbilarnas konkurrenskraft i takt med att batteripriserna faller, även om kortsiktiga prisfluktuationer kan förekomma.

Nyhetsbrev