Fel på bilen? Då kan du ha rätt till gratis reparation
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Fel på bilen? Då kan du ha rätt till gratis reparation

Fel på bilen? Då kan du ha rätt till gratis reparation

En ny regel i konsumentköplagen ger bilköpare rätt till gratis reparation om fel uppstår inom två år efter köpet. Få känner till förändringen, men antalet ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden ökar. Här är vad den nya lagen innebär för dig som köper bil.

  • Fel på bil inom två år efter köp kan ge rätt till kostnadsfri reparation.
  • Säljaren har nu bevisbördan under de första två åren.
  • Få konsumenter känner till den nya regeln, men antalet ärenden ökar.

Den 1 maj 2022 trädde en ändring i konsumentköplagen i kraft, enligt Aftonbladet. Ändringen innebär att om ett fel uppstår på en bil inom två år från köpet, anses det enligt lagen vara ett ursprungligt fel. Tidigare gällde denna regel bara i sex månader.

Stärkt skydd för bilköpare

Regeländringen gäller vid köp av bil från företag, och påverkar särskilt begagnade bilar eftersom nya bilar ofta omfattas av garanti.

En central förändring är att det nu är säljaren som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, istället för att konsumenten behöver bevisa motsatsen. Detta har gjort det enklare för konsumenter att kräva reparation, byte eller återbetalning för fel som uppstår.

Det är fortfarande en dold förändring på så sätt att de flesta inte alls verkar veta om det här. Många har rätt till mer än vad de känner till. Men vi kommer nog få se att allt fler nyttjar den här lagen.

Bo Ericsson, driver fristående branschföreningen Fordonsjuristen och är ledamot i Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Fler tvister och ökade anmälningar

Allmänna reklamationsnämnden har noterat en tydlig ökning av motorrelaterade ärenden efter lagändringen. Det tros bero på både de nya reglerna och ett ökat intresse för att hävda sina rättigheter i lågkonjunktur.

För konsumenter som hamnar i tvist med bilhandlare rekommenderas att först försöka nå en överenskommelse direkt med säljaren. Om det inte lyckas kan ärendet tas vidare till ARN, eller i sista hand till domstol.

Att anlita en oberoende verkstad för en bedömning av felet kan också underlätta processen.

Nyhetsbrev