Flera Electrolux Home-butiker i konkurs – olika besked om orsakerna
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Flera Electrolux Home-butiker i konkurs – olika besked om orsakerna

Flera Electrolux Home-butiker i konkurs – olika besked om orsakerna

Electrolux Home-kedjan har på kort tid minskat antalet butiker avsevärt. Samtidigt råder det delade meningar om vad som ligger bakom utvecklingen och hur framtiden ser ut för återförsäljarna.

  • Antalet Electrolux Home-butiker har nästan halverats på några år
  • Meningsskiljaktigheter finns kring orsakerna till konkurserna
  • Bolaget ser fortsatt potential och öppnar nya butiker på vissa orter

Antalet butiker inom Electrolux Home har minskat från 36 till 20 på bara några år, enligt Dagens industri. Uppgifterna visar att allt fler återförsäljare gått i konkurs och att utvecklingen påverkat kedjans närvaro på flera orter i landet.

Oenighet om orsakerna bakom konkurserna

Electrolux uppger att den främsta orsaken till butikernas svårigheter är en svag projektmarknad samt att omställningen till en större andel privatkunder gått långsamt. Samtidigt pekar företaget på att hushållens köpkraft har försämrats, vilket har påverkat försäljningen negativt.

Enligt bolaget har villkoren för franchisetagare förbättrats i de senaste avtalen. Flera butiksägare håller dock inte med om denna beskrivning. De menar istället att villkoren och bonussystemen har försämrats och att detta bidragit till de ekonomiska svårigheterna.

Avtalen har blivit bättre för franchisetagarna, men flera handlare menar att villkoren och bonussystemen har försämrats.

Dagens industri

Fortsatt expansion på vissa orter

Trots nedgången i antalet butiker finns signaler om fortsatt satsning på vissa marknader. Electrolux öppnar nya butiker på utvalda orter, bland annat i Umeå.

Electrolux är en global aktör inom hushållsapparater och har sitt huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 1919 och säljer idag produkter som kylskåp, diskmaskiner och tvättmaskiner på många marknader världen över.

Kedjans framtid påverkas fortsatt av förändringar i konsumentbeteende, ekonomiska förutsättningar och villkoren för återförsäljare. Utvecklingen inom Electrolux Home speglar utmaningar som flera detaljhandelskedjor möter i en föränderlig marknad.

Nyhetsbrev