Fulladdad elbil på 100 sekunder – nu blir det verklighet

Ny banbrytande batteriteknik från kinesiska CATL kan ladda en elbil på rekordtid. Genom innovativa batteribytesstationer görs det möjligt att byta ut bilens batteri snabbare än en traditionell tankning. Tekniken är nu lanserad med en ambitiös utbyggnadsplan.
- CATL introducerar Choco-SEB för ultrasnabbt batteribyte.
- Planerar 30 000 batteribytesstationer i Kina.
- Första 1000 bilarna med nya batteriet levererade till taxis.
Enligt Carup har CATL, världens största batteritillverkare, introducerat ett nytt batterisystem, Choco-SEB, med en design som påminner om en chokladkaka, därav namnet. Batteriet kan bytas ut på bara 100 sekunder, vilket är snabbare än en traditionell tankning.

Ambitiös utbyggnadsplan
CATL planerar att bygga 30 000 batteribytesstationer över hela Kina. De första 34 stationerna har redan öppnats, och de har kapacitet att byta ut hundratals batterier dagligen. Choco-SEB är utformat för att passa olika elbilmodeller, vilket gör det möjligt för både små och stora elbilar att dra nytta av tekniken.
CATL kommer både använda sig av LFP och NMC-batterier.
Carup.
Förändringar på marknaden
Elbilstillverkaren Changan har redan levererat de första 1000 elbilarna utrustade med det nya batteriet, som nu används av taxibilar. Förarna kan därmed undvika tidskrävande laddningsstopp, vilket ökar deras effektivitet. Nio, en annan aktör på marknaden, har tidigare erbjudit liknande batteribytestjänster, men CATL:s nya system erbjuder snabbare och mer flexibla lösningar.
Det modulära batterisystemet innebär att mindre elbilar kan använda en enskild modul, medan större fordon kan kombinera flera moduler för längre räckvidd. CATL hoppas att denna innovation kommer att konkurrera ut traditionell snabbladdning.