Gynnade leverantör i stor upphandling – ”Helt absurt”

Konkurrenterna tvingades gå till den befintliga it-leverantören för att få ut uppgifter, nödvändiga vid en kommunal upphandling.”Helt absurt”, tycker en expert på offentlig upphandling.
Socialtjänsten i Göteborgs stad skulle på nytt upphandla it-tjänster för hundratals miljoner kronor. Den dåvarande leverantören, i ett avtal som var på väg att löpa ut, fick då en särställning visar mejlväxling som Sveriges Radios Ekoredaktion tagit del av.
När en konkurrent ville veta mer om de tekniska systemen fick den dåvarande leverantören vara med och bestämma vad konkurrenten skulle få för svar. Bolaget fick också veta att de måste vända sig till den befintliga leverantören för att få ytterligare svar.
– Det är helt absurt att en leverantör ska behöva gå till en konkurrent för att få ut uppgifter, säger Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt vid Stockholms universitet, till Ekot.
Frida Johansson, chef för HR och säkerhet på Socialförvaltningen Nordost i Göteborg, håller med om att upplägget inte var korrekt.
Konkurrensverket granskar nu affären.
Källa: TT


