H&M avfärdar avknoppning – behåller varumärkena samlade
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

H&M avfärdar avknoppning – behåller varumärkena samlade

H&M avfärdar avknoppning – behåller varumärkena samlade

Modejätten H&M:s framtida strategi har uppmärksammats den senaste tiden. Det har spekulerats i om bolaget kommer att särskilja vissa delar av verksamheten – men vd Daniel Ervér avfärdar idén i en intervju med Di.

  • H&M:s vd avvisar förslaget om avknoppning av varumärken.
  • Varumärkesportföljen står för cirka tio procent av omsättningen.
  • Diskussionen handlar om potentiell värderingshöjning.

Frågan om H&M:s framtida strategi har aktualiserats efter att Dagens industri i en analys lyfte fram möjligheten att särskilja koncernens varumärkesportfölj. Enligt Dagens industris beräkningar står portföljen, där bland annat Cos, & Other Stories, Monki, Weekday och Arket ingår, för drygt tio procent av H&M:s totala omsättning.

Bakgrunden till diskussionen om avknoppning

Analysen från Dagens industri pekar på att H&M:s trendigare varumärken har ökat sin omsättning betydligt snabbare än huvudmärket. Sedan år 2020 har tillväxten i dessa bolag varit tre gånger så hög som för det större H&M-varumärket.

Enligt analysen skulle en avknoppning potentiellt kunna innebära att de mindre varumärkena får en högre värderingsmultipel på börsen än H&M som helhet har idag.

H&M:s vd avvisar nya strategin

Trots argumenten om möjlig värderingshöjning väljer H&M:s vd Daniel Ervér att avfärda förslaget. Han anser att koncernens varumärken vinner på att verka tillsammans snarare än var för sig.

Min bedömning är att våra varumärken mår bra av att leva tillsammans och hjälpa varandra, så att ett plus ett blir tre. Så nej, jag tror inte att det hade hjälpt mig att inte ha varumärkesportföljen – tvärtom

Daniel Ervér, vd H&M, Dagens industri

H&M har sedan tidigare ett brett utbud av kläder, skor och accessoarer samt verksamhet inom heminredning genom H&M Home. Företaget grundades 1947 och är idag aktivt globalt med huvudkontor i Stockholm.

Debatten kring avknoppning illustrerar de vägval som större detaljhandelsbolag står inför när det gäller att maximera värdering och tillväxt. För H&M kvarstår dock nuvarande strategi, där styrkan anses ligga i en gemensam koncernsatsning.

Nyhetsbrev