H&M:s nya vd: ”Konkurrensen mycket, mycket tuffare i dag”
H&M:s relativt nya vd Daniel Ervér har nyligen gjort sin första stora intervju med Dagens Industri. I intervjun diskuterar han företagets sjunkande lönsamhet under de senaste tio åren samt de strategier som krävs för att nå framtida mål.
- H&M:s lönsamhet har påverkats av ökad konkurrens.
- Bolaget har förbättrat sin lönsamhet under de senaste fyra kvartalen.
- Fokus på att minska kostnader och skapa värde för kunden är centralt för framtiden.
I en intervju med Dagens Industri berättar H&M:s vd Daniel Ervér att en av de största utmaningarna för bolaget är den ökade konkurrensen inom klädbranschen. Han medger att lönsamheten har sjunkit under de senaste tio åren, men påpekar samtidigt att H&M har gjort framsteg och förbättrat sin lönsamhet under de senaste fyra kvartalen.
Utmaningar och åtgärder
Ervér förklarar att konkurrenssituationen är betydligt hårdare idag än för ett decennium sedan. "Konkurrensen är mycket, mycket tuffare i dag än vad den var för tio år sedan. Jag tycker att vi som bolag gör bättre saker i dag än för tio år sedan, men konkurrensen ställer högre krav på oss att förbättra och förändra oss i högre takt", säger han.
För att nå målet om en rörelsemarginal på 10 procent för hela 2024, måste H&M bland annat fokusera på att minska kostnader som inte skapar värde, enligt Ervér. Han betonar vikten av att vara mer disciplinerad och att våga stoppa projekt som inte ger önskat resultat. "Ofta har vi en för bred agenda, med för många saker på gång. Vi måste vara mer disciplinerade i att om det inte flyger så måste vi våga stoppa och styra om. Behålla fokus på det viktiga – att skapa en produkt som kunden vill ha", säger Ervér.
Erfarenhet och ägande
Daniel Ervér, som är 43 år gammal, utsågs till ny vd i slutet av januari. Han har varit anställd på H&M sedan 2006 och har en betydande ekonomisk insats i företaget med aktier värda 12,8 miljoner kronor samt 450 000 teckningsoptioner.
Vi på Börskollen noterar att H&M fortsätter att vara ett av Sveriges mest ägda bolag, med 89 875 aktieägare hos Avanza och 22 263 aktieägare hos Nordnet vid senaste mätningen.
Hennes & Mauritz är en global detaljhandelskedja som erbjuder kläder, skor och accessoarer under flera varumärken som COS, Monki och & Other Stories. Bolaget bedriver även verksamhet inom heminredning genom H&M Home. Företaget grundades 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.