Hemelektronikkedjan omstrukturerar – ska spara 50 miljoner varje år

Hemelektronikkedjan Elon tar krafttag för att förbättra sin lönsamhet genom att omstrukturera och avveckla delar av verksamheten i Norge. Beslutet kommer efter en omfattande strategisk översyn och innebär både nedskrivningar och nya besparingsåtgärder.
- Elon avvecklar olönsamma delar av den norska verksamheten.
- Besparingsprogrammet beräknas ge 50 miljoner kronor i årlig effekt.
- Nedskrivningar och kostnader på totalt 66 miljoner kronor påverkar tredje kvartalet.
Elon har efter en strategisk genomgång beslutat att omstrukturera och avveckla delar av sin norska verksamhet. Åtgärderna påverkar företagets resultat under det tredje kvartalet, enligt Finwire.
Stora nedskrivningar och avveckling i Norge
Som en del av omstruktureringen kommer Elon att genomföra nedskrivningar på sammanlagt 60 miljoner kronor. Dessutom avvecklas dotterbolaget Din Elons administrativa funktioner, vilket medför ytterligare kostnader på 6 miljoner kronor.
De totala kostnaderna för åtgärderna uppgår därmed till 66 miljoner kronor och redovisas som jämförelsestörande poster i bolagets tredje kvartal.
Vi genomför nu en omfattande översyn för att stärka koncernens lönsamhet och konkurrenskraft. Besparingsprogrammet är ett viktigt steg för att skapa en kostnadsstruktur som stödjer vår långsiktiga strategi och ger oss bättre förutsättningar att växa hållbart
Henrik Aronsson, vd, via Finwire
Besparingsprogram med långsiktig effekt
Parallellt med nedskrivningarna inför Elon ett besparingsprogram. Detta program beräknas ge en årlig besparing på omkring 50 miljoner kronor när det är fullt genomfört, vilket väntas ske under 2026.
Bolaget anger att dessa förändringar är nödvändiga för att skapa en mer effektiv kostnadsstruktur och stärka möjligheterna till hållbar tillväxt på sikt.
Elon är ett svenskt företag inom industrisektorn, med huvudkontor i Örebro. De säljer hemelektronik och telekomprodukter, samt erbjuder logistik- och orderhanteringslösningar. De senaste besluten markerar en tydlig strategi för att förbättra koncernens lönsamhet och konkurrenskraft, särskilt på den norska marknaden.




