Hemnets vd går i svaromål om höjda annonspriser
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Hemnets vd går i svaromål om höjda annonspriser

Hemnets vd går i svaromål om höjda annonspriser

Bostadsplattformen Hemnet går till motangrepp mot kritiken om stigande annonspriser. Samtidigt spår bolagets vd Jonas Gustafsson en återgång till mer normala marknadsförhållanden nästa år, vilket väntas påverka både plattformen och användarnas beteende.

  • Hemnets vd bemöter kritik om höjda annonspriser och förklarar motiven bakom.
  • Starkare fokus väntas på “till salu”-segmentet när marknaden normaliseras.
  • Tre av fyra kunder väljer dyrare annonspaket framför basprodukten.

I en intervju med Dagens Industri bemöter Hemnets vd Jonas Gustafsson den kritik som riktats mot företagets prissättning på bostadsannonser. Han lyfter fram att ökade priser speglar kundernas val och att Hemnets mer omfattande annonspaket ökar i popularitet.

Kundernas val påverkar annonspriserna

Hemnet är en digital plattform för köp och försäljning av bostäder, med verksamhet huvudsakligen i Norden. Enligt Jonas Gustafsson är det valfritt att använda plattformens grundläggande annonstjänst, men majoriteten av användarna väljer istället de mer avancerade paketen.

Gustafsson förklarar att tre av fyra kunder väljer något av företagets större paket – plus, premium eller max – framför basprodukten.

Det är fullt valfritt om du vill använda Hemnets basprodukt, men vi ser att tre av fyra av våra kunder väljer ett av våra större paket – plus, premium eller max

Jonas Gustafsson till Dagens Industri.

Han framhåller att efterfrågan på dessa paket motiverar det högre priset, snarare än enbart beslut från företagets sida.

Normalisering av marknaden väntas gynna Hemnet

Hemnet har under de senaste åren mött konkurrens från gratisplattformar som Booli och Boneo, då fler bostäder först publicerats som “kommande” innan de läggs ut till salu.

Gustafsson beskriver de senaste åren som ovanliga för den svenska bostadsmarknaden och menar att 2019 var det närmaste ett normalår man kan jämföra med.

Bolaget ser en möjlighet till normalisering under nästa år, vilket kan leda till ökat intresse för Hemnets huvudsegment “till salu”. Enligt Gustafsson gynnar en snabbare och mer rörlig marknad Hemnets affärsmodell, då fler kan komma att köpa bostad innan de säljer sin nuvarande.

Hemnet Group har sitt huvudkontor i Stockholm och erbjuder tjänster för både köpare, säljare och mäklare inom Norden, med fokus på digitala bostadsannonser och slutpriser.

Nyhetsbrev