Hovrätten friar banken i bedrägerimål – kund lurad på 100 000 kronor
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Hovrätten friar banken i bedrägerimål – kund lurad på 100 000 kronor

Hovrätten friar banken i  bedrägerimål – kund lurad på 100 000 kronor
Banken frias i ett uppmärksammat bedrägerimål. Bild Montage Stockfoto.

En bankkund som lurades att swisha 100 000 kronor till bedragare får inget skadestånd från Nordea, enligt en ny dom i hovrätten. Frågan om bankernas ansvar för bedrägerier kan nu komma att prövas i Högsta domstolen.

En kund hos Nordea förlorade 100 000 kronor efter att ha blivit uppringd av en bedragare, men får ingen ersättning från banken. Hovrätten anser att ansvaret ligger på kunden eftersom överföringen genomfördes frivilligt via Swish. Det rapporterar Finwire.

Hovrätten: Kunden bär ansvaret vid manipulation

Bedrägeriet inleddes när kunden, som företräds av Konsumentombudsmannen (KO), blev kontaktad av en person som utgav sig för att vara från banken. Bedragaren hävdade att han utsatts för id-kapning och att hans pengar var i fara.

Efter samtalet överförde offret själv 100 000 kronor till bedragaren med Swish. Nordea nekade ersättning med motiveringen att transaktionen skedde på eget initiativ.

Både tingsrätten och nu även hovrätten har gått på bankens linje. Domstolen pekar på att det inte är ovanligt att bankkunder manipuleras att själva föra över pengar till bedragare, men att nuvarande praxis innebär att kunden får bära hela förlusten.

Vi ska nu titta närmare på hur hovrätten resonerat, men vår utgångspunkt är att domen sannolikt kommer att överklagas till Högsta domstolen och vi hoppas att HD då vill pröva saken

Kristofer Johannesson, biträdande KO

KO vill se tydligare rättsläge för bankernas ansvar

Konsumentombudsmannen menar att nuvarande rättspraxis gör det svårt för kunder att få ersättning vid den här typen av bedrägerier. KO:s syfte är att få fram tydligare domstolsavgöranden kring bankernas ansvar att skydda kundernas pengar.

Enligt KO har många konsumenter drabbats hårt av liknande bedrägerier och man anser att bankerna behöver ta ett större ansvar för att förebygga och ersätta förluster till följd av bedrägerier.

Målet kan komma att tas upp i Högsta domstolen, vilket skulle kunna ge vägledning för framtida fall. Finwire rapporterar att KO överväger att gå vidare med ärendet.

Nyhetsbrev