Inte jul – den här dagen shoppar svenskarna som mest

Julen brukar förknippas med hög konsumtion, men det är faktiskt inte då de svenska hushållen öppnar plånboken som allra mest. En annan dag toppar istället statistiken.
Svenskarnas shopping kulminerar i slutet av året, men de största utgifterna sker inte dagarna precis före jul. Statistiska centralbyrån har analyserat konsumtionen under 2024 och kartlagt vilka dagar hushållen spenderade mest.
Black Friday toppar listan över konsumtionsdagar
Under en vanlig vecka 2024 handlade svenska hushåll för nära 48 miljarder kronor. Under veckan före jul ökade summan till drygt 60 miljarder kronor, en skillnad på över 12 miljarder enligt SCB. Men det är en dag i november som verkligen sticker ut.
Enligt Daniel Lennartsson, statistiker på SCB, var det Black Friday den 29 november som lockade till störst shopping. Svenskarna handlade då för 11,1 miljarder kronor på en enda dag, vilket är nytt rekord för de senaste sex åren.
Black Friday 29 november i år var den dag då det konsumerades mest enligt vår data, som sträcker sig från 2019. Vi får se om placeringen håller i sig efter julhandeln i år.
Daniel Lennartsson, statistiker SCB.
Först därefter kommer dagarna precis före jul. Dagen före julafton 2024 nådde konsumtionen 10,9 miljarder kronor, vilket motsvarar cirka 4 miljarder mer än en genomsnittlig dag. Den tredje mest intensiva dagen var fredagen före julafton, då hushållen spenderade 10,2 miljarder kronor.
Annan statistik visar att svenskarna lägger runt 3300 kronor i snitt på julklappar.
Topplista: Svenskarnas största shoppingdagar 2024
SCB:s statistik visar tydligt vilka dagar som sticker ut. Här är topp fem dagarna med högst konsumtion under året:
| Datum | Konsumtion (mdr kr) |
|---|---|
| 29 november 2024 (Black Friday) | 11,1 |
| 23 december 2024 | 10,9 |
| 20 december 2024 (fredag före julafton) | 10,2 |
| 25 oktober 2024 (lönefredag) | 9,7 |
| 28 mars 2024 (skärtorsdag) | 9,6 |
Källa: SCB.
Julhandeln förskjuts – konsumtionen ökar redan i november
Trenden de senaste åren visar att ökningen i konsumtion inte enbart sker i december. Mellan 15 november och 23 december har den dagliga konsumtionen varit omkring 660 miljoner kronor högre än normalt, vilket totalt blir 26 miljarder över 39 dagar.
Ökningen syns både inom dagligvaruhandeln och sällanköpsvaror, där många julklappar köps in. Statistikens underlag består till över 90 procent av digitala transaktioner, enligt SCB.
Sammantaget har svenskarnas konsumtionsmönster förändrats. Black Friday har vuxit fram som årets mest intensiva shoppingdag, medan julhelgens toppar nu hamnar på andra och tredje plats.


