Internet drabbades återigen av ett stort avbrott – varför händer detta gång på gång?

Ett omfattande tekniskt fel hos Amazon Web Services slog ut stora delar av internet i början av veckan. Händelsen visar hur sårbar den digitala infrastrukturen är när viktiga tjänster samlas hos några få molnleverantörer. Varför händer detta gång på gång?
- Globalt driftstopp hos AWS påverkade banker, e-handel och sociala nätverk
- Felet kopplat till DNS-system – orsak ännu okänd enligt Amazon
- Incidenten synliggör internets beroende av centrala molntjänster
Miljontals användare världen över blev i måndags utan tillgång till tjänster som bankappar, flygbokningar och e-handel när AWS, en av världens största molntjänstleverantörer, drabbades av ett fler timmar långt avbrott. Händelsen påminner om hur centraliserad och därmed sårbar dagens internetstruktur är. CNN har tittat närmare på varför denna typ av incidenter fortsätter ske.
DNS-problem slog mot viktig infrastruktur
Det var framför allt problem med Domain Name System (DNS) som låg bakom avbrottet, skriver kanalen. DNS översätter webbadresser till IP-adresser som appar och webbplatser använder för att hitta varandra.
När DNS-tjänsten hos AWS slutade fungera blev det omöjligt för tusentals företag att nå sina databaser i DynamoDB. Detta gjorde att appar och tjänster tillfälligt inte kunde nå sin data.
Internet designades ursprungligen för att vara decentraliserat och motståndskraftigt, men idag är så mycket av vårt onlinesystem koncentrerat till ett fåtal molnregioner. När en av dessa regioner drabbas av fel blir konsekvenserna omedelbara och omfattande.
Rob Jardin, Chief Digital Officer på NymVPN, till CNN.
Avbrottet varade i några timmar innan Amazon kunde åtgärda felet. Företag rekommenderades att rensa sina cacheminnen för att snabbare återställa tillgången till sina tjänster. Under tiden fortsatte vissa AWS-tjänster, som de virtuella servrarna EC2, att vara påverkade.
Flera liknande avbrott senaste åren
Störningar av denna typ är ovanliga men får stora konsekvenser. Enligt CNN är det senaste stora AWS-avbrottet från 2021. Tidigare har även andra leverantörer, som CrowdStrike och AT&T, orsakat stora driftstörningar globalt.
2024 ledde ett programfel i CrowdStrikes molntjänst till omfattande problem globalt, vilket uppskattas ha medfört direkta förluster på fem miljarder dollar. Även AT&T:s nätverk har haft längre avbrott som påverkat arbetslivet för många.
Molntjänster som AWS har generellt hög tillförlitlighet, men experter pekar på att beroendet av ett fåtal aktörer innebär risker. Brist på redundans och alternativ kan göra effekterna av ett fel omfattande.
Amazon har meddelat att en utredning pågår och kommer att presentera en mer detaljerad förklaring till avbrottet inom kort. Händelsen påminner om internetstrukturens sårbarhet när viktiga tjänster koncentreras till ett fåtal molnleverantörer.