IT-pionjären: De här tre misstagen gjorde konkurrenterna som gick under
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

IT-pionjären: De här tre misstagen gjorde konkurrenterna som gick under

IT-pionjären: De här tre misstagen gjorde konkurrenterna som gick under

Många teknikbolag har vuxit snabbt men försvunnit lika fort. Michael Dell, grundare av Dell Technologies, pekar ut tre vanliga misstag som ofta lett till att konkurrenter fallit bort från marknaden. Hans erfarenheter ger en inblick i varför vissa företag misslyckas i en hårt konkurrensutsatt bransch.

  • Snabb och okontrollerad expansion är ett vanligt misstag.
  • Designfel kan leda till att produkter misslyckas på marknaden.
  • Missförstådd konkurrenssituation har fält flera aktörer.

Michael Dell delade med sig av sina insikter i podden ”Founders”, vilket bland annat rapporteras av Business Insider. Han har under fyra decennier sett många teknikföretag komma och gå, och menar att det finns tydliga mönster bakom de som misslyckats.

För snabb expansion riskerar stabiliteten

Enligt Dell är en vanlig orsak till misslyckande att företag växer alltför snabbt utan att kontrollera sin utveckling. Han tar teknikbranschen som exempel, där många bolag snabbt fått ett stort genomslag men inte lyckats behålla sin position.

Compaq, som förvärvade Digital Equipment Corp. 1998 för närmare 10 miljarder dollar, är ett av de företag som snabbt tappade marknadsandelar. Bara några år senare köptes Compaq upp av Hewlett-Packard.

Designmisstag och bristande marknadsförståelse

Utöver snabb expansion lyfter Dell fram att designfel kan få avgörande konsekvenser. Exempelvis lanserade Dauphin Technologies en bärbar dator med begränsad funktionalitet, vilket bidrog till företagets konkurs inom två år.

En tredje faktor är att inte förstå konkurrenssituationen. Gateway, en gång en av Dells främsta konkurrenter, tappade fart när marknaden förändrades och IT-bubblan sprack.

Gör misstag som ingen har gjort tidigare. Du vill faktiskt göra misstag, bara de är små och du snabbt kan rätta till dem.

Michael Dell, enligt Business Insider

Dell varnar även för så kallad Osborne-effekt, där lanseringen av en ny produkt gör befintliga varor omedelbart föråldrade. Sammanfattningsvis menar han att misstag är ofrånkomliga, men att företag bör lära sig av andras fel och snabbt kunna anpassa sig till förändringar.

Nyhetsbrev