Jefferies sänker Essitys riktkurs och ser osäker framtid
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Jefferies sänker Essitys riktkurs och ser osäker framtid

Jefferies sänker Essitys riktkurs och ser osäker framtid

Jefferies har analyserat Essitys senaste kvartalsrapport och justerat riktkursen. Trots vissa positiva faktorer kvarstår osäkerhet kring framtida tillväxt och lönsamhet. Analysen pekar på utmaningar för Essitys olika segment.

  • Essitys riktkurs justerad ned till 265 kronor av Jefferies
  • Osäkerhet kring framtida försäljning och lönsamhet
  • Konsumentsegmentet påverkas av ökad efterfrågan på lågprismärken

Enligt en nyhet från Finwire har Jefferies sänkt sin riktkurs för Essity till 265 kronor, en minskning med 1 procent. Investeringsbanken fortsätter dock att rekommendera att behålla aktien. Trots vissa positiva utsikter, såsom potentiella kostnadsbesparingar under ledning av nya vd:n Ulrika Kolsryd, ser Jefferies risker för nedreviderade förväntningar gällande både försäljningstillväxt och lönsamhet under återstoden av 2025.

Marknadsosäkerhet och pressade marginaler

Jefferies prognos för Essitys rörelseresultat ligger 3 procent under konsensus för 2025. Pressade marginaler och osäker volymutveckling är centrala faktorer bakom denna bedömning. Banken noterar dock att lägre massapriser under andra halvåret kan erbjuda viss motvikt.

Segmentvariation och framtida möjligheter

På segmentsnivå noterar Jefferies att Essitys konsumentsegment gynnas av ökad efterfrågan på lågprismärken, även om högkvalitativa produkter tappar volym. Inom hälsa och sjukvård möter företaget utmaningar från åtstramade vårdbudgetar och tappade kontrakt.

För den professionella hygienverksamheten märks en negativ inverkan av minskad aktivitet inom hotell och restaurang, särskilt i USA och Sydeuropa. Jefferies ser fortsatt begränsade uppsidor på kort sikt, men förutspår en möjlighet till omvärdering av aktien under första halvåret 2026.

Essity, med huvudkontor i Stockholm, fortsätter att verka inom hygien- och hälsoprodukter globalt, och har en stark marknadsnärvaro i Europa. Företaget är uppdelat i tre huvudområden: Personal Care, Consumer Tissue och Professional Hygiene.

Nyhetsbrev