Jobbintervjun kan snart göras av AI – trenden växer snabbt
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Jobbintervjun kan snart göras av AI – trenden växer snabbt

Jobbintervjun kan snart göras av AI – trenden växer snabbt

Teknikutvecklingen inom rekrytering går snabbt. Allt fler arbetsgivare testar nu AI för att effektivisera de inledande stegen i anställningsprocessen. Till exempel växer AI-rekryteraren Alex kraftigt – och tar nu in motsvarande 160 miljoner kronor för att kunna lägga in nästa växel.  

  • Startupbolaget Alex har tagit in 17 miljoner dollar för sin AI-rekryterare.
  • AI-lösningen används redan av stora företag för inledande intervjuer.
  • Tekniken kan leda till betydligt fler automatiserade screeningprocesser.

Det är tekniksajten TechCrunch som uppmärksammar startupbolaget Alex, som nu utvecklar en AI-baserad tjänst där automatiska samtal och videointervjuer ska gallra bland kandidater. Lösningen har redan lockat såväl storbolag som investerare.

AI tar över rutinmomenten i rekryteringsprocessen

AI-rekryteraren Alex hanterar uppgifter som bakgrundskontroller, frågor om löneförväntningar och tillgänglighet. Syftet är att frigöra tid för mänskliga rekryterare, så att dessa kan fokusera på kvalificerade kandidater.

Bolaget uppger att deras röststyrda AI genomför tusentals intervjuer dagligen, kort efter att kandidater skickat in sina ansökningar.

Vår AI-rekryterare gör tusentals intervjuer om dagen och hjälper människor att få jobb på några av världens största företag

Aaron Wang, grundare av Alex, till TechCrunch

Kunderna utgörs enligt Alex av allt från Fortune 100-bolag till nationella restaurangkedjor och revisionsbyråer, även om inga namn offentliggörs.

Stora investeringar och växande konkurrens

Alex har nyligen tagit in 17 miljoner dollar, motsvarande 160 miljoner kronor, i en Serie A-runda, ledd av Peak XV Partners, med deltagande från bland andra Y Combinator och flera HR-chefer från Fortune 500-företag.

Företaget konkurrerar med andra AI-startups som HeyMilo, ConverzAI och Ribbon. Liknande tjänster har även utvecklats av bolaget Mercor, som på senare tid bytt fokus till datamärkning för AI.

På sikt vill Alex skapa en mer detaljerad databas över yrkesprofiler än vad Linkedin erbjuder, byggd på data från miljontals AI-intervjuer. För närvarande ligger dock fokus på att effektivisera de första stegen i rekryteringsprocessen.

Nyhetsbrev