Kaffebolaget ångar på – kraftig tillväxt i oktober

Sjöstrand Coffee redovisar en markant tillväxt i oktober, där både e-handel och grossistverksamhet bidragit starkt. Samtidigt ökar andelen återkommande intäkter från kaffe, vilket påverkar företagets affärsmodell.
- Sjöstrand Coffees omsättning ökade med 48 procent i oktober
- Både e-handeln och grossistförsäljningen visade stark tillväxt
- Kaffeprodukter står nu för en större andel av företagets intäkter
Enligt nyhetsbyrån Finwire rapporterar Sjöstrand Coffee en omsättning på 3,98 miljoner kronor för oktober, vilket innebär en ökning med 48 procent jämfört med samma månad föregående år. Bolaget har sitt huvudkontor på Ingarö och är specialiserat på design och produktion av espressomaskiner, mjölkskummare samt växtbaserade kaffekapslar.
Stark tillväxt inom e-handel och grossist
Sjöstrand Coffee uppger att både e-handeln och wholesale-verksamheten utvecklats positivt under oktober. E-handelsförsäljningen ökade med 26 procent, medan wholesale-försäljningen steg med 95 procent jämfört med oktober 2024.
Ackumulerat för året har intäkterna vuxit med 12 procent och uppgår till 28,1 miljoner kronor, jämfört med 25,2 miljoner kronor för motsvarande period året innan.
Under perioden januari-oktober står kaffe för 30% av vår totala omsättning, jämfört med 18-21 % historiskt där nivån tidigare varit svår att öka. Kaffeaffären är återkommande intäkter (recurring revenue) från en konsumtionsprodukt som driver högre kundlojalitet och stärker affärens långsiktiga kvalitet och förutsägbarhet
Sjöstrand Coffee, enligt Finwire
Kaffeprodukter blir allt viktigare
Andelen av omsättningen som kommer från kaffeprodukter har ökat under 2025. Historiskt har kaffe stått för 18–21 procent av intäkterna, men för januari till oktober i år har andelen stigit till 30 procent.
Sjöstrand Coffee ser de återkommande intäkterna från kaffeförsäljning som en viktig faktor för ökad kundlojalitet och stabilitet i affärsmodellen. Bolagets satsning på mer miljövänliga kaffekapslar av växtfibrer är också en central del av erbjudandet.




