Kina kritiserar EU:s utredning av elbilssubventioner

Kinesiska myndigheter ifrågasätter EU:s utredning om statliga subventioner till kinesiska elbilstillverkare. Enligt Jin Ruiting, chef för ett forskningsinstitut under NDRC, är utredningen både selektiv och strider mot WTO:s regler.
- Kina anser att EU:s utredning av elbilssubventioner är selektiv.
- Jin Ruiting hävdar att utredningen strider mot WTO:s regler.
- EU planerar att införa höjda tullar på kinesiska bilar från 4 juli.
Enligt CNBC har Jin Ruiting, chef för ett forskningsinstitut under den kinesiska myndigheten NDRC, kritiserat EU:s utredning av kinesiska subventioner till elbilar. Han menar att utredningen var överdrivet selektiv och att dess resultat därför inte är trovärdiga.
Kritik mot utredningens metodik
Ruiting anser att utredningen fokuserade enbart på kinesiska bolag istället för att undersöka de bolag med störst exportvolymer. Han framhåller att detta selektiva tillvägagångssätt undergräver trovärdigheten i utredningens slutsatser. Dessutom hävdar han att utredningen bryter mot reglerna enligt Världshandelsorganisationen (WTO).
EU:s åtgärder och reaktioner
Förra veckan meddelade EU-kommissionen att man planerar att införa höjda tullar på kinesiska bilar från och med den 4 juli. Detta beslut följer en flera månader lång utredning av kinesiska statliga subventioner till elbilstillverkare, vilka anses hota den europeiska elbilsindustrin. WTO har dock avböjt att kommentera ärendet.
Här på Börskollen följer vi noggrant utvecklingen inom elbilsindustrin och de internationella handelstvisterna som påverkar marknaden. Det är tydligt att detta beslut kan ha långtgående konsekvenser för både den europeiska och kinesiska elbilstillverkningen.