Läkemedelsjättens drag: Digital övervakning av personalens närvaro

Läkemedelsjätten Astra Zeneca har börjat digitalt övervaka sina anställda i Sverige, enligt Dagens Industri. Bolaget använder redan digital övervakning i USA och Storbritannien. Syftet är att säkerställa att personalen följer företagets policy om att vara på kontoret minst tre dagar i veckan.
- Astra Zeneca har inlett digital övervakning av sina anställda i Sverige för att se hur ofta de är på kontoret.
- Företaget har redan en liknande övervakning på plats i USA och Storbritannien.
- Närvaro kommer att beaktas i de årliga utvärderingarna, enligt företagets presschef.
Sedan början av året har Astra Zeneca i Sverige implementerat en ny form av övervakning. Detta innebär att företaget nu kan spåra när och hur ofta en anställd loggar in på företagets nätverk. Detta används för att övervaka hur ofta personalen är på kontoret, och om de följer företagets policy om att vara på plats minst tre dagar i veckan.
Detta skriver Dagens Industri, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Övervakning för att följa upp på individuell nivå
"Det är naturligt för oss att kunna ta närvaron i beaktande i våra årliga utvärderingar, och kunna följa upp på individuell nivå vid behov", säger Karl-Johan Karlsson, presschef på Astra Zeneca. Genom att övervaka närvaron digitalt kan företaget se vilka anställda som följer riktlinjerna och vid behov vidta åtgärder.