Lurade kunder får miljoner av Klarna
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen

Lurade kunder får miljoner av Klarna

Lurade

Många konsumenter har anmält betaljätten Klarna till Allmänna reklamationsnämnden. Och Konsumentverket har varnat för en rad oseriösa nätbutiker där Klarna har varit ett betalningsalternativ. Nu ska bolaget återbetala miljonbelopp till kunderna.

– Konsumentverkets flaggning fick bägaren att rinna över, säger David Fock, produktchef på Klarna, till TT.

Klarna har sedan i fjol känt till att företaget har varit ett betalningsalternativ hos oseriösa webbhandlare och har avbrutit samarbetet med hundratals nätbutiker. Klagomålen från kunder har främst handlat om produkters kvalitet, leveranser och svårigheter att göra returer.

Men först nu agerar Klarna på allvar.

"Ett samhällsproblem"

Efter att Konsumentverket nyligen varnat för tio e-handlare i en artikel i Dagens industri – där Klarna var betalningsalternativ hos sex av företagen – har betaljätten nu vidtagit en rad åtgärder.

– Från början kopplade vi inte samman att det var en större trend. Det har blivit mer och mer klart för oss. Det som fick bägaren att rinna över var granskningen från Konsumentverket, säger David Fock.

– Då kände vi att även om vi har jobbat med det här under lång tid så går det inte tillräckligt snabbt. Det vi har gjort är att vi har gått tillbaka och tittat på alla klagomål som vi hade från början av 2023 och fram till nu. Vi har applicerat våra nya rutiner på de här klagomålen, och utfallet är att vi kommer göra utbetalningar till omkring 5 000 kunder på totalt miljonbelopp, fortsätter han.

Om Konsumentverket inte hade flaggat de här företagen, hade ni vidtagit åtgärderna ändå?

– Ja, helt klart. Men vi måste erkänna att Konsumentverkets flaggning gjorde att vi höjde tempot. Men absolut så hade vi gjort dem ändå. Det har inte kommit som en blixt från klar himmel för oss. Det är något som successivt har ökat och blivit ett större problem. Det här är ett samhällsproblem.

Förbättrar övervakningen

De nya rutinerna handlar bland annat om att Klarna kommer att granska klagomål mer kritiskt, förbättra övervakningen av butiker och snabbare stoppa samarbetet med butiker som inte är tillräckligt tydliga med sin information.

Klarna ska också skilja mellan ”verifierade” och ”icke-verifierade” handlare, introducera varningsmeddelanden i kassaprocessen om att handlaren fått klagomål eller att butiken är ny. Dessutom lanserar bolaget en ny sajt med information till konsumenter.

David Fock konstaterar att Klarnas varumärke kan ta skada av att förknippas med oseriösa webbhandlare.

– För oss är det helt oacceptabelt, säger han.

Källa: Mikael Widerberg/TT

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Nyheter om Klarna

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Här lyfter vi fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Populära ekonominyheter

Om aktien Klarna

Mer från Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt