Lyxjätten på väg att sälja ikoniskt modemärke i jätteaffär

LVMH överväger att sälja det ikoniska modemärket Marc Jacobs i en affär som kan uppgå till 1 miljard dollar. Affären är ännu inte slutförd, men flera potentiella köpare har visat intresse. Försäljningen är en del av LVMH:s strategi att omstrukturera sin varumärkesportfölj.
- LVMH diskuterar försäljning av Marc Jacobs med flera intresserade köpare.
- Transaktionen kan vara värd cirka 1 miljard dollar.
- Försäljningen speglar LVMH:s strategi att avyttra mindre passande varumärken.
Enligt Wall Street Journal är LVMH i långtgående diskussioner om att sälja sitt modemärke Marc Jacobs. Bland de potentiella köparna finns företag som Authentic, Bluestar Alliance och WHP Global.
Strategisk omstrukturering inom LVMH
Försäljningen av Marc Jacobs skulle vara i linje med LVMH:s pågående strategi att avyttra varumärken som inte längre passar koncernens övergripande vision. Tidigare har företaget sålt andra modevarumärken som Donna Karan, DKNY, Off-White och Stella McCartney.
LVMH är ett framstående franskt konglomerat som specialiserar sig på lyxprodukter. Företaget äger cirka 70 olika varumärken som inkluderar allt från vin och kosmetika till parfymer och accessoarer. Några av de välkända märkena inom deras portfölj är Dom Perignon, Fresh, Guerlain, Christian Dior och Tag Heuer. Företagets huvudkontor ligger i Paris, Frankrike.
Finwire
Marc Jacobs historia och återupplivningsförsök
Modemärket Marc Jacobs grundades 1984 av designern med samma namn och har gjort sig känt för sina väskor och parfymen Daisy. Under de senaste åren har LVMH försökt återuppliva varumärket, bland annat genom att minska sitt produktsortiment.
Försäljningen av Marc Jacobs sker i en tid av ökad konsolidering inom lyxsektorn, där stora företag ser över sina portföljer för att fokusera på de mest lönsamma varumärkena. Det återstår att se om affären kommer att slutföras och vilken påverkan det kan få på både köpare och säljare.