Mardrömmen vid besiktningen – i de här fallen får bilen körförbud
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Mardrömmen vid besiktningen – i de här fallen får bilen körförbud

Mardrömmen vid besiktningen – i de här fallen får bilen körförbud

Många bilägare oroar sig inför besiktningen och risken för körförbud. Men vilka fel ger omedelbart stopp för bilen, och vad betyder siffrorna i besiktningsprotokollet? Vi reder ut vad som gäller och hur du kan undvika de vanligaste misstagen.

  • Allvarliga fel vid besiktning leder till omedelbart körförbud.
  • Besiktningsprotokollet visar olika nivåer av brister – från mindre till allvarliga.
  • Vissa fel kräver ombesiktning, andra måste åtgärdas omgående.

Vid varje kontrollbesiktning i Sverige granskas över 200 punkter på bilen. Syftet är att säkerställa att fordonet är trafiksäkert och uppfyller gällande miljökrav. Information om felen och dess konsekvenser förtydligas av Carup, som hänvisar till Besikta bilprovning och Transportstyrelsen.

Så klassas felen – från 2x till 3

Besiktningsprotokollet använder sig av olika koder för att ange allvaret i de brister som upptäcks. En 2x betyder att det finns mindre brister, till exempel en trasig lampa eller slitna bromsbelägg. Dessa fel behöver åtgärdas snarast men kräver ingen ombesiktning, så länge de inte upprepas eller kvarstår vid nästa kontroll.

Om ett fel av typen 2x inte åtgärdas kan det dock leda till ett föreläggande om besiktning vid poliskontroll eller en uppgradering till allvarligare klassificering vid nästa besiktning.

En 2:a innebär en mer allvarlig brist som kräver att felet åtgärdas och att bilen genomgår en efterkontroll innan den får användas normalt igen. Efterkontrollen kan ske på besiktningsstation eller hos en auktoriserad verkstad.

Fråga gärna teknikern om du får följa med under besiktningen. Det kan bli en både intressant och lärorik stund där du får en inblick i bilens skick och funktion.

Besikta bilprovning.

Direkt körförbud vid allvarliga fel

Den allvarligaste klassningen, en 3:a, innebär att fordonet upptäckts med så allvarliga fel att det får körförbud direkt. I dessa fall är det inte tillåtet att köra bilen från besiktningsstationen – den måste bärgas till verkstad.

Exempel på sådana fel är kraftiga rostskador i bärande delar, allvarliga problem med bromsar eller styrsystem, samt fel som utgör en akut trafiksäkerhetsrisk eller kan orsaka miljöskador.

För att bilen ska få användas igen måste felet åtgärdas och en efterkontroll utföras inom utsatt tid, annars krävs en fullständig ny besiktning.

Slutligen kan teknikern även notera mindre slitage eller riskfaktorer som ”bra att veta” i protokollet. Dessa kräver ingen ombesiktning, men bör följas upp innan nästa besiktning för att undvika framtida problem.

Nyhetsbrev