Facket på Northvolt: "Väldigt ansträngt läge"
Läget är ansträngt och akut. Den bilden får facket från ledningen på krisande Northvolt. Det kommer att komma fler smärtsamma beslut. För sättet Northvolt "konsumerar kapital" i nuläget är inte hållbart, sade vd Peter Carlsson vid ett personalmöte.
Unionen-klubben har haft en första förhandling med företagsledningen.
– Vi har gått igenom det ekonomiska läget för företaget. Och det jag kan säga är att det är väldigt ansträngt just nu, säger Victor Matinlassi, ordförande för Unionen-klubben på Northvolt i Stockholm, till TT.
Några konkreta besked om hur många som behöver lämna företaget har han ännu inte. Men bilden är att det brådskar med besparingar.
Åtgärder rätt snart
– Det är därför vi behöver ha en åtgärd som kommer på plats rätt snart. För vi kan inte fortsätta som vi har gjort. Det är inte hållbart, säger Victor Matinlassi, som räknar med att företagsledningen kommer att komma med något skarpt besked eller beslut, kanske redan i slutet av den här veckan.
Enheterna i Skellefteå, Västerås och Stockholm lär alla påverkas, tror han.
– Det kommer troligtvis vara lite olika åtgärder för de olika delarna. Men det som är viktigast är ju att vi måste säkra produktionen uppe i Skellefteå, det är ju kärnverksamheten för Northvolt. Så den har ju högst prio, säger Matinlassi.
Det är ungefär samma bild som vd Peter Carlsson förmedlar när han talar om att sättet bolaget "konsumerar kapital" inte är hållbart.
"Ytterligare beslut"
– Jag måste också säga, tyvärr, att vägen framför oss även kommer att vara en turbulent väg för Northvolt. Vi är tvungna att ta ytterligare beslut som är smärtsamma, för att säkra företagets långsiktiga lönsamhet, ska han ha sagt i ett möte till personalen på måndagseftermiddagen enligt tidningen Norran.
Även om måndagens besked att Northvolt drar kraftfullt i bromsen är smärtsamt för de anställda, kom det inte helt oväntat. Batterijätten har länge dragits med problem i sin uppstartsfas.
Produktionen har gått knackigt. Kunder, bland annat lastbilskoncernen Scania, har klagat på uteblivna leveranser. Och hela tiden blöder Northvolt enorma summor pengar, varvid bolaget ständigt måste ta in nya miljarder från ägarna. När dessutom storägaren och kunden, tyska Volkswagen har egna problem, försvårar det möjligheterna.
Sparprogram har nu sjösatts, satsningar läggs i malpåse, bland annat enheten som tillverkar anodmaterial vid fabriken i Skellefteå stängs ner, åtminstone temporärt.
Ägaren och storkunden Scania är en av de drabbade av Northvolts problem.
– Vi har en jättenära dialog med Northvolt, säger Erik Bratthall på Scanias pressavdelning.
I övrigt är det locket på, om exempelvis hur leveranserna av batterier går just nu.
Källa: Olle Lindström/TT