Nu är öl inte störst hos Carlsberg längre – andra drycker växer
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Nu är öl inte störst hos Carlsberg längre – andra drycker växer

Nu är öl inte störst hos Carlsberg längre – andra drycker växer

Carlsberg står inför en stor förändring när försäljningen av traditionell öl för första gången faller under halva omsättningen. Den danska bryggerijätten satsar nu på att bredda sitt utbud till nya dryckeskategorier för att möta förändrade marknadsförhållanden.

  • Ölförsäljning utgör nu mindre än hälften av Carlsbergs intäkter.
  • Företaget stärker positionen inom läsk, cider och alkoholfritt.
  • Ölmarknadens nedgång påverkar hela bryggeriindustrin globalt.

Enligt en artikel i Dagens Industri har Carlsberg, efter 178 år som ölföretag, ställts inför ett markant skifte. Minskad ölkonsumtion globalt har tvingat företaget att accelerera sin satsning på andra dryckeskategorier. Det innebär att traditionell öl inte längre är företagets största inkomstkälla.

Global ölkonsumtion minskar och nya drycker växer

På stora marknader som USA och Tyskland har ölmarknaden krympt med 6–7 procent årligen. Denna trend syns även i tidigare tillväxtländer där konsumenter väljer andra drycker, ofta med lägre alkoholhalt eller helt alkoholfria alternativ.

Carlsberg har därför breddat sitt sortiment och erbjuder nu bland annat läsk, cider, energidrycker samt färdigblandade cocktails. Särskilt genom förvärvet av brittiska Britvic, en affär värd cirka 53 miljarder kronor, ökade andelen läskedrycker till 30 procent av försäljningen.

Fokus på tillväxt utanför öl – men öl förblir kärnan

Carlsbergs vd Jacob Aarup-Andersen säger till Di att bolaget fortsatt ser öl som grundverksamhet. Han framhåller synergierna mellan öl och andra drycker, särskilt i produktion och distribution.

Vi ska inte sitta på vår bak och slåss om marknadsandelar på en krympande marknad. Allt mitt fokus i dag ligger på att växa inom nya kategorier på dryckesmarknaden där det finns en underliggande tillväxt. Det är den största förändringen i Carlsbergs historia, men det är helt rätt väg att gå.

Jacob Aarup-Andersen till Dagens Industri.

Trots den förändrade marknaden har Aarup-Andersen höjt företagets tillväxtmål till 4–6 procent per år. Första halvåret 2024 minskade dock omsättningen marginellt, vilket väckt frågor bland analytiker om möjligheterna att nå målet.

Företaget menar att hälsotrenden och stigande priser påverkar konsumtionen. Samtidigt tror ledningen att konjunkturläget bidrar till den svaga efterfrågan, och att marknaden kan återhämta sig på sikt.

Carlsberg är idag den tredje största aktören globalt efter Heineken och AB InBev. Företaget har valt att inte etablera sig i USA, vilket enligt ledningen varit gynnsamt givet den aktuella nedgången på den amerikanska ölmarknaden.

Bolagets aktiekurs har fallit med 21 procent sedan hösten 2023, samtidigt som ett bredare europaindex har stigit. Carlsberg mäter dock sitt resultat mot konkurrenterna och anser sig ligga väl till inom branschen.

Med fortsatt fokus på nya produktkategorier och internationell närvaro ser Carlsberg ut att omdefiniera sin roll i dryckesindustrin samtidigt som bolaget behåller sin historiska kärna.

Nyhetsbrev