Ny analys avslöjar: Elbilar chockerande låg klimatpåverkan jämfört med bensinbilar

En ny livscykelanalys från ICCT visar att elbilar i EU har betydligt lägre klimatpåverkan än bensinbilar. Studien tar hänsyn till hela livscykeln, från produktion till skrotning, och visar på stora utsläppsminskningar för elbilar.
- Elbilar minskar växthusgasutsläpp med 73 % jämfört med bensinbilar.
- Vid laddning med förnybar el ökar minskningen till 78 %.
- Elbilar har högre initiala utsläpp men återbetalar dessa snabbt.
Enligt en nyhet från Alltomelbil visar en livscykelanalys av ICCT att elbilar i EU erbjuder en betydande reducering av växthusgasutsläpp jämfört med traditionella bensinbilar.
Studien inkluderar alla steg i bilens livscykel och visar att elbilar släpper ut 73 procent mindre växthusgaser.
Elbilar kontra andra drivlinor
Elbilar har initialt högre utsläpp på grund av batteritillverkning men dessa återbetalas snabbt, ofta efter endast 1700 körda mil.
Jämförelsen visar att hybridbilar ger en minskning på 20 procent, medan laddhybrider når 30 procent. Dieselbilar och gasdrivna bilar presterar sämre i jämförelse.
Det är idag bara elbilar som har den storskaliga potential som krävs för att minska utsläppen tillräckligt. För att ytterligare pressa klimatpåverkan krävs också kompletterande åtgärder, som krav på minskade utsläpp vid batteritillverkning, energieffektivitetskrav för elbilar och fortsatt utbyggnad av fossilfri elproduktion i hela EU.
ICCT.
Framtidens alternativ
För att EU ska nå sina klimatmål föreslår ICCT att försäljningen av bilar med förbränningsmotorer avvecklas senast 2035.
Bränslecellsbilar, om drivna av förnybar vätgas, och e-bränslen är potentiella alternativ, men deras framtida tillgänglighet och kostnad är osäkra.