Ny rapport visar: AI kan komma att ersätta hela yrkesgruppen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Ny rapport visar: AI kan komma att ersätta hela yrkesgruppen

Ny rapport visar: AI kan komma att ersätta hela yrkesgruppen

Förtroendet för AI:s förmåga att hantera marknadsföring ökar snabbt bland utvecklare. En ny undersökning visar hur automatisering påverkar synen på traditionella arbetsuppgifter och framtida roller.

  • Nästan tre fjärdedelar av utvecklarna tror att AI kan sköta hela eller större delen av marknadsföringen.
  • AI-verktyg används ofta av utvecklare, främst för att effektivisera arbetet.
  • Utvecklare har större tilltro till AI:s potential än marknadsförare själva har.

I en ny undersökning från CMS-företaget Storyblok, rapporterad av Techradar, har 200 seniora utvecklare fått ge sin syn på AI:s roll i arbetslivet. Resultaten visar att en majoritet av utvecklarna anser att AI kan ta över uppgifter som tidigare betraktats som säkra från automatisering, särskilt inom marknadsföring.

Ökad AI-användning förändrar arbetsvanor

Undersökningen visar att 90 procent av utvecklarna nu använder AI-verktyg regelbundet i sitt dagliga arbete. Dessa verktyg används framför allt för att öka effektiviteten, automatisera rutinuppgifter och utveckla nya färdigheter.

Utvecklarnas vana att använda AI påverkar också hur de löser problem. Mer än en tredjedel uppger att de i första hand vänder sig till AI snarare än kollegor när de stöter på utmaningar.

Utvecklare är bland de som är mest exponerade för effekterna av teknisk utveckling, så att få en djupare förståelse för deras personliga arbetsplatspreferenser, stress och produktivitet i bredare bemärkelse kan hjälpa företag att avgöra hur de bäst kan hantera förändring, förbättra lycka och produktivitet.

Dominik Angerer, VD och medgrundare av Storyblok.

Skillnader mellan yrkesgrupper

När utvecklare och marknadsförare tillfrågades om deras möjlighet att ta över varandras arbetsuppgifter, visade det sig att utvecklare har större tilltro till AI:s kapacitet inom marknadsföring än vad marknadsförare har för AI i utvecklingsarbete.

28,5 procent av utvecklarna bedömer att hela marknadsföringsfunktionen kan hanteras av AI, medan 45,5 procent tror att de flesta uppgifterna kan automatiseras. Färre än 5 procent anser att AI inte har någon plats i marknadsföringen.

Undersökningen tyder på att utvecklarnas ökade förtroende för AI och deras erfarenhet av automatisering kan leda till förändrade strukturer inom företag, särskilt på marknadsavdelningarna.

Nyhetsbrev