Ny undersökning: Elbilsägare kör längre än fossilbilsägare

En ny undersökning visar att svenska elbilar används mer frekvent och för längre körsträckor än både laddhybrider och bilar med förbränningsmotor. Resultatet utmanar vanliga uppfattningar om elbilens begränsningar vid långresor.
- Elbilsägare kör i snitt längre per år än andra bilägare.
- Räckviddsoron minskar bland elbilsägare.
- Långresor är vanligare med elbil än med fossildriven bil.
Undersökningen, utförd av Sifo i samarbete med Zaptec Sverige och rapporterad av Carup, belyser förändrade körvanor bland svenska bilägare.
Elbilar körs längst per år
Statistiken visar att elbilar i snitt körs 2 087 mil årligen. Motsvarande siffra för laddhybrider är 1 746 mil och för fossilbilar 1 680 mil. Elbilar används därmed mer än andra biltyper, även vid längre resor genom landet.
Långresor vanligare bland elbilsägare
Undersökningen visar att 35 procent av elbilsägarna kör längre än 20 mil vid 5–10 tillfällen per år. Ytterligare 19 procent kör sådana sträckor 11–20 gånger årligen. Totalt 14 procent gör över 20 långresor per år med elbil.
Bland fossilbilsägare är andelen som kör längre än 20 mil över 50 gånger per år endast 2 procent, jämfört med 4 procent bland elbilsägare. Andelen som aldrig kör så långt med fossilbil uppgår till 7 procent, vilket är nästan dubbelt så högt som för elbilsägare.
Att elbilar används mer och för längre sträckor än andra bilar visar att tekniken mognat och att räckviddsoron inte längre är det stora hinder som många kanske föreställer sig.
John Wastring, vd på Zaptec Sverige.
Trots fortsatt viss oro kring elbilars räckvidd uppger drygt hälften av elbilsägarna att de inte längre bekymrar sig om hur långt en laddning räcker.
Resultaten pekar på en förändrad syn på elbilens användbarhet och visar att elbilister i Sverige har anpassat sina resvanor till den nya tekniken.