Ny våg av aktiebedrägerier sprids på Facebook – kända finansprofiler utnyttjas

En ny våg av aktiebedrägerier sprids nu via Facebook, där svenskar lockas in i fejkade chattgrupper med falska investeringsråd. Bedragare utnyttjar välkända finansprofiler, vilket lett till stora ekonomiska förluster för privatpersoner.
- Bedragare använder Claes Hembergs namn i bluff kring aktier
- Ett hundratal svenskar har lurats, en kvinna förlorade 700 000 kronor
- Banker har reagerat och stoppat handel i utsatta aktier
Enligt Expressen har ett nytt bedrägeri under torsdagen riktat in sig på svenska Facebook-användare. Offren lockas in via falska artiklar och chattgrupper, där kända namn som ekonomen Claes Hemberg används för att skapa trovärdighet.
Bedragarna rekommenderar köp av vissa aktier och driver därmed upp kursen. När tillräckligt många har köpt säljer bedragarna sina egna aktier, vilket resulterar i kraftiga kursfall.
Fejkade profiler och stora förluster
Metoden kallas för ”pumpa och dumpa”. De fejkade grupperna skapas för att ge intryck av att välkända finansprofiler står bakom tipsen.
Enligt Expressen har flera kända svenskar fått sina namn kapade i liknande bluffar. En kvinna berättar att hon förlorade omkring 700 000 kronor vid ett tidigare bedrägeri där Claes Hembergs identitet användes.
Ser man på flödet så är det någon som är inne och eldar upp stämningen, ”jag har stoppar in två miljoner, hur mycket har du stoppat in?”, vilket förstås är fejk alltihop.
Claes Hemberg till Expressen.
Hemberg blev kontaktad av Finansinspektionen som berättade att hans identitet kapats. Han uttrycker även att bankerna och börsvärlden har gjort sitt yttersta för att stoppa bedrägeriet, men att Meta, som äger plattformen där bluffen sprids, av oklar anledning inte lyckats sätta stopp för den.
Enligt rapporteringen har vissa svenska banker nu valt att stoppa privatpersoner från att handla med de aktier som förekommer i bedrägerierna. Syftet är att förhindra ytterligare förluster.
Svårt stoppa spridningen på sociala medier
Plattformen Meta, som äger Facebook, har enligt Expressen ännu inte lyckats förhindra spridningen av bedrägeriet.
Meta har tidigare fått kritik för att inte agera mot tvivelaktiga annonser. Enligt Reuters tjänade företaget cirka 16 miljarder dollar på sådana annonser förra året, vilket motsvarar cirka tio procent av bolagets intäkter. Meta menar dock att dessa siffror är överdrivna.



