Efter flera timmars stopp: Nordeas problem löst
Nordeas kunder kunde inte logga in, swisha eller betala med kort under flera timmar på tisdagen. Störningarna berodde på ett systemfel hos Nordea som uppstod på tisdagsmorgonen.
Störningarna berodde på ett systemfel hos Nordea som uppstod på tisdagsmorgonen.
Vid 14-tiden var flera av problemen lösta, men vissa störningar kvarstår fortfarande.
– Man kan uppleva tröghet när man loggar in i appen till exempel, säger presskommunikatören Hugo Laigar.
Nordea har under den senaste tiden vid flera tillfällen haft störningar, bland annat på grund av överbelastningsattacker. Den senaste skedde så sent som den 3 oktober.
– Vi jobbar hela tiden med att ha välfungerande it-system och vi är såklart ledsna varje gång som det inte fungerar för våra kunder, säger Hugo Laigar.
Även Nordea i Danmark hade problem på tisdagen. Kunder upplevde problem med bland annat internetbanken och kortbetalningar, enligt danska TV2. Orsaken uppges vara en teknisk uppdatering.
Rättad: I en tidigare version förekom en felaktig uppgift om orsaken till problemen.
Källa: TT