Planen: Så ska EU:s krisande bilindustri komma ifatt USA och Kina

Europas bilindustri är inne i en mycket kärv situation – och står framöver dessutom inför tuff konkurrens inom självkörande teknik från USA och Kina. Nu vill EU-kommissionen öka tempot och satsa på AI för att återta initiativet på fordonsmarknaden.
- EU siktar på att utveckla och testa självkörande fordon i europeiska städer.
- Fokus på AI ska öka trafiksäkerhet och stärka industrins konkurrenskraft.
- Nya regler och samarbeten med globala aktörer ska påskynda innovationen.
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen uppmanade nyligen till en ökad satsning på självkörande fordon inom unionen. Hon menar att utvecklingen drivs av artificiell intelligens, och att EU riskerar att halka efter USA och Kina om inte åtgärder vidtas. Det rapporterar electric-vehicles.com.
AI och nya regler ska driva utvecklingen
Von der Leyen vill att EU antar en strategi som sätter AI i första rummet för bilindustrin. Hon framhåller att tekniken kan bidra till ökad trafiksäkerhet, minska köer och ge bättre kollektivtrafik i avlägsna områden.
Bilarnas framtid – och framtidens bilar – måste skapas i Europa.
Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, enligt electric-vehicles.com.
EU-kommissionen föreslår även att ett nätverk av europeiska städer ska etableras för att testa autonoma fordon. I Italien har redan ett 60-tal borgmästare visat intresse för projektet.
Kommissionen arbetar med nya regler för att underlätta införandet av autonoma fordon. Från 2025 ska serietillverkade fordon med automatiska parkeringssystem kunna godkännas, och 2026 utökas möjligheterna till bland annat transporter mellan logistiknav.
Samarbeten och teknikskifte pågår
Kinesiska bolag som BYD, Nio och XPeng har redan avancerade förarassistanssystem i sina bilar, men på grund av striktare regler är alla funktioner ännu inte aktiverade i Europa.
XPeng samarbetar med Volkswagen i Tyskland för att ta fram nya modeller, och har planer på att integrera sitt nya AI-chip i dessa fordon. Volkswagen har även inlett partnerskap med amerikanska Rivian för att utveckla mjukvara till kommande elbilar.
I USA pågår tester av Teslas Full Self-Driving-system i flera europeiska länder, dock fortfarande under tillsyn av myndigheter. På sikt väntas mer avancerade funktioner lanseras i Europa, men exakt när är ännu oklart.
EU-kommissionen planerar nu att ta fram harmoniserade regler som ska förenkla tester och godkännanden av både avancerade förarassistanssystem och självkörande teknik på europeiska vägar, med ambitionen att stärka industrins konkurrenskraft.