Sämre än väntat för H&M – släpper lönsamhetsmål
Klart sämre resultat än förväntat. Dessutom flaggar H&M nu för att man inte lär nå årets lönsamhetsmål. Tredje kvartalets resultat (1 juni–31 augusti) blev en dyster historia för H&M.
Tredje kvartalets resultat (1 juni–31 augusti) blev en dyster historia för H&M. Vinsten på nästan 3,1 miljarder kronor var betydligt lägre än föregående år och långt under marknadens förväntningar (i genomsnitt 4,6 miljarder kronor).
Försäljningen uppgick samtidigt till 59 miljarder kronor vilket var marginellt under förväntansbilden. Vd:n Daniel Ervér ser flera förklaringar till det magra resultatet:
Stärkt krona påverkar
– Framförallt den stärkta kronan har en negativ påverkan på vår lönsamhet. En del omvärldsfaktorer som fraktpriser och råvarupriser har också ökat, säger han till TT.
Att få upp rörelsemarginalen till 10 procent för helåret har varit en av de största frågorna för Daniel Ervér sedan han tog över som vd. Från marknadshåll har man dock varit pessimistisk till att det ska ske redan i år och nu aviserar bolaget att man troligtvis inte kommer att nå målet i år.
– Målet som sådant ligger fast. Med fullt fokus framåt kommer vi att kunna driva tillväxt men vi vill vara transparenta med att vi inte når det under 2024, säger Daniel Ervér.
Flera stängningar
I samband med rapporten gör också H&M en butiksuppdatering. Från att tidigare aviserat 60 nettostängningar höjs nu den siffran till 100. Enligt Daniel Ervér öppnas framförallt butiker på tillväxtmarknader, till exempel etablerar sig H&M i Brasilien. Stängningar sker på "mogna marknader", vad det innebär för svensk del vill han inte avslöja.
– När det gäller stängningar vill vi vara försiktiga att gå in på detta. Vi hanterar det med bland annat fackliga representanter, säger han.
Bland en rad motgångar finns i alla fall en ljusglimt för H&M gällande septemberförsäljningen. Månadsförsäljningen förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med föregående år.
Det handlar dock inte om en ekonomisk lättnad för konsumenterna i takt med ränte- och inflationsnedgångar.
– Vi möter låga jämförelsetal och hösten har kommit tidigare i år i Centraleuropa vilket ger stöd till försäljningstillväxten. Men när det gäller kundens köpkraft ser vi att den fortfarande är påverkad.
Rättad: I en tidigare version fanns ett felaktigt datum.
Källa: Tobias Österberg/TT