Skånskt techbolag tar sikte på Nordamerika
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Skånskt techbolag tar sikte på Nordamerika

Skånskt techbolag tar sikte på Nordamerika

Det skånska techbolaget Hoodin intensifierar sin satsning på den nordamerikanska marknaden. Med en plattform för automatiserad regulatorisk bevakning siktar de på att möta en växande efterfrågan inom life science-sektorn. Företaget ser betydande möjligheter i att stödja RAQA-team i medtech och biotech.

  • Hoodin riktar in sig på medtech och biotech i Nordamerika.
  • Plattformen erbjuder automatiserad regulatorisk bevakning.
  • Prismodellen baseras på användning och omfattning.

Finwire rapporterar att Hoodin, med huvudkontor i Malmö, utökar sitt fokus på den nordamerikanska marknaden. Företaget erbjuder en plattform som automatiserar regulatorisk bevakning, ett behov som enligt vd Marcus Emne är stort bland RAQA-team inom life science-sektorn.

Växande marknadspotential

Inom life science uppskattas det finnas cirka 125 000 potentiella team globalt med behov av automatiserad bevakning. Tjänsten säljs som en prenumerationsprodukt, där kostnaden för ett team med fem produkter och två användare ligger på 390 euro per månad.

Prisbilden för ett team att använda Hoodin varierar beroende på omfattningen av bevakning och antal användare. Låt säga att ett företag har fem produkter och två användare – då landar månadskostnaden på 390 euro. Varje extra produkt eller användare kostar 49 euro per månad

Marcus Emne, vd Hoodin.

Hoodin arbetar aktivt med influencers och key opinion leaders för att nå sina målgrupper. Företaget har ett marknadsfönster på cirka 12 månader, i och med att EU:s MDR och IVDR kräver att tillverkare har system för att hantera regelverk.

Utöver life science

Trots fokus på life science finns även intresse från andra branscher som foodtech och kemikalieindustrin. Dessa sektorer står inför liknande regulatoriska utmaningar och förändringar.

Hoodin erbjuder utbildningar för att hjälpa företag att nå efterlevnad med artikel 10.9 i MDR/IVDR. Detta är en del av deras strategi att äga domänen kring detta regelverk.

För att uppnå sina mål har Hoodin redan attraherat 67 personer och siktar på 25 000 inom 12 månader. Deras plattform, som startade 2013, är indelad i affärsområdena Monitoring & Insights samt Aggregation & Curation.

Nyhetsbrev