Skidbolag skapar allians för att rädda vintern

Internationella skidturismjättar går samman i en allians för att få ned utsläppen. Större uppköp ska bädda för att öka pressen på leverantörer. - Vi klarar inte det här själva, säger vd Stefan Sjöstrand.
Färre dagar med snöfall, varmare vintrar, krympande glaciärer och tidigare vårar. Det ser inte ljust ut för skidturismen i Alperna. I Sverige fick Skistar aktivera sin snögaranti på några håll under sista vintersäsongsveckan, när backarna helt enkelt inte höll måttet.
Stefan Sjöstrand känner en stor oro för klimatförändringarna, även om han inte ser någon stor påverkan på de skandinaviska destinationen.
– Vi är tacksamma att våra fem vinterdestinationer ligger på rätt sida kan man säga, till skillnad på om du tittar på (övriga) Europa där vi får väldigt mycket kortare säsonger, säger han.
Kan skala upp
Åtta skidjättar inleder nu ett samarbete för att göra sitt för att få ned utsläppen som driver på växthuseffekten. Alla har redan individuella hållbarhetsstrategier.
– Vi är världens fjärde största företag inom alpin turism. Samtidigt kände vi att vi inte klarar det här själva och det ledde till initiativet att skapa den här alliansen, säger Stefan Sjöstrand.
Global Sustainability Ski Alliance – globala skidalliansen för hållbarhet – ska framför allt påverka i leverantörsled. Skistar har exempelvis köpt sina fyra första eldrivna pistmaskiner, med hjälp av alliansen produceras tolv inför nästa år.
– Vi (Skistar) har ju totalt 77 pistmaskiner, men om vi lägger till alla de andra företagen så får vi helt plötsligt flera hundra. Då kan vi tillsammans hjälpa leverantörerna att skala upp sin produktion, säger han.
Jobbar för lift
Drömmen är att kunna beställa världens första lift i fossilfritt stål.
– Om vi är de enda som ber om fossilfritt stål så kommer det fortsatt bli väldigt dyrt, men om vi är flera som vill köpa så kan vi möjliggöra för våra leverantörer att faktiskt producera fossilfritt stål, säger Sjöstrand.
För skidturismen så är också gästernas transporter ett problem, framför allt de som väljer att flyga till backarna. Italienska Kronplatz äger exempelvis drygt 100 bussar och driver kollektivtrafiken i Val Pusteriaregionen.
– Om det skulle visa sig att det här är ett väldigt lyckat initiativ att köpa ett bussbolag, då är det kanske någonting vi ska göra framåt också, säger Stefan Sjöstrand.
Fakta: Åtta bolag
Global Sustainability Ski Alliance – globala skidalliansen för hållbarhet – är ett samarbete för skidturismbranschen. Den undertecknades under onsdagen.
De åtta bolagen i alliansen är Skistar (Sverige/Norge), Compagnie des Alpes (Frankrike), Kronplatz (Italien), Kitzbuel (Österrike), Laax (Schweitz), Oberstorf (Österrike/Tyskland), Levi (Finland) och NZ Ski (Nya Zeeland). Förhandlingar pågår med amerikanska Alterra Mountain Company och Vail Resorts.
Källa: Gustav Sjöholm/TT