Skydda din ekonomi i sommar – så här undviker du bedrägerierna

Under sommarmånaderna ökar risken för bedrägerier och missbruk av betalkort. Banker och myndigheter uppmanar allmänheten att vara vaksamma, särskilt mot nätfiskeförsök. Bedragare utnyttjar ofta olika kommunikationskanaler för att få tillgång till känslig information.
- Bedragare använder allt oftare nätfiske för att lura till sig information.
- Viktigt att aldrig lämna ut bankkoder eller lösenord via telefon eller e-post.
Enligt Yle varnar banker för ett ökat antal bedrägeriförsök där bedragare använder sig av olika kanaler som e-post, telefon och sociala medier för att kontakta sina offer.
Nordea rapporterar att bedragare manipulerar individer att själva överföra pengar eller lämna ut känsliga uppgifter.
Telefonbedrägerier och nätfiske
Bedrägeriförsök börjar ofta med ett telefonsamtal från ett utländskt nummer, där bedragaren påstår sig vilja hjälpa till med ett problem. Ett vanligt knep är att påstå att misstänkta transaktioner har upptäckts på offrets konto.
Vid dessa samtal uppmanas offret att lämna ut sina bankkoder eller att föra över pengar till ett så kallat säkert konto. Bedragare kan även be offret att ladda ner programvara för att fjärrstyra deras enheter.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
För att undvika att bli lurad bör du aldrig ge ut personlig eller finansiell information per telefon eller e-post. Banker och myndigheter ber aldrig om sådana uppgifter. Om du är osäker, avsluta samtalet och kontakta din bank via officiella kanaler.
Var extra uppmärksam på misstänksamma länkar och meddelanden som innehåller avvikande språk. Kontrollera alltid att webbadresser stämmer överens med bankens eller myndighetens officiella adresser.
Avslutningsvis, om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, rapportera det omedelbart till polisen och din bank för att minimera eventuella skador.