Snabb ökning – så många av de svenska företagen använder AI
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Snabb ökning – så många av de svenska företagen använder AI

Snabb ökning – så många av de svenska företagen använder AI

Allt fler svenska företag integrerar artificiell intelligens i sina verksamheter. En ny undersökning visar att AI-användningen har ökat markant på bara några år. Men syftet med tekniken varierar stort mellan branscher.

  • Andelen företag som använder AI har stigit från 5,4 till 35 procent sedan 2019.
  • 72 procent av AI-användarna har minst ett tydligt syfte med tekniken.
  • Brist på expertis är det främsta hindret för att införa AI.

Enligt SCB har andelen företag med minst tio anställda som använder AI ökat kraftigt sedan 2019. Då låg användningen på 5,4 procent, medan årets siffror visar att 35 procent nu använder teknologin.

Fler företag använder AI för specifika syften

Av de företag som använder AI uppger 72 procent att teknologin används för ett eller flera tydliga ändamål, vilket är en mindre ökning jämfört med föregående år. Det innebär också att drygt var fjärde AI-användare ännu inte har ett definierat syfte för tekniken.

Företag inom informations- och kommunikationssektorn har oftare tydliga mål för sin AI-användning, enligt SCB. Inom transport- och magasineringsbranschen är det vanligare att användningsområdena är oklara.

Företag inom informations- och kommunikationsbranschen har i högre grad definierade användningsområden för sin AI-användning.

Fredric Nyström, statistiker SCB.

AI används främst för marknadsföring och försäljning. Andra användningsområden är administration, företagsledning och olika delar av produktionsprocessen. Logistik är mindre vanligt som AI-område.

Hinder och sätt att införa AI

De flesta företag som inför AI köper färdig mjukvara, medan drygt en tredjedel väljer att anpassa kommersiella lösningar internt. Bland företag som ännu inte börjat använda AI uppger 11 procent att de överväger att göra det.

Brist på expertis lyfts fram som det största hindret för att starta med AI. Dataskydd och integritetsfrågor nämns också som potentiella utmaningar enligt SCB:s rapport.

Nyhetsbrev