Stort laddtest: Ny familje-SUV klart snabbare än Tesla

Zeekr 7X imponerade i ett stort norskt laddtest genom att ladda från 10 till 80 procent på bara 15 minuter. Med snabbare laddtider blir elbilar alltmer konkurrenskraftiga, vilket urholkar många av de traditionella invändningarna mot elektrisk mobilitet. Teslas laddtider i testet var däremot mer medelmåttiga.
- Zeekr 7X laddade snabbare än alla utom en lyxbil i testet.
- De flesta testade bilar laddade klart på cirka 30 minuter.
- NAF:s tester visar att elbilar blir alltmer praktiska för familjer.
Laddhastigheten för elbilar förbättrats avsevärt de senaste åren. Det uppger norska medlemsorganisationen NAF och deras tidning Motor.no i sitt senaste test. I sommarens laddtest satte familje-SUV:en Zeekr 7X ett nytt rekord genom att ladda från 10 till 80 procent på endast 15 minuter.
En ny era för familje-SUV:ar
Zeekr 7X utmärkte sig som en prisvärd familjebil med rekordladdning, endast slagen av lyxbilen Lotus Emeya med en minuts marginal. Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF, säger i en kommentar att denna laddhastighet gör det svårt att motivera att inte välja elbil.
Laddhastigheten har tagit ett rejält kliv de senaste åren. Med både god räckvidd och snabb laddning finns det snart inga bra skäl kvar att säga nej till elbil.
Nils Sødal, NAF
Tesla och andra märken i testet
Trots att Tesla presterade väl i räckviddstesten dagen innan, var deras laddtider i detta test medelmåttiga. Tesla Model Y laddade klart på 31 minuter medan Model 3 behövde 34 minuter.
Av de 26 testade bilarna var majoriteten klara efter 30 minuter. Detta ligger i linje med tidigare laddtester från NAF och Motor, där moderna elbilar visat sig klara både lång räckvidd och acceptabla laddtider.
Tabell: Laddtider från 10 till 80 procent
Bilmodell | Uppgiven laddtid (10–80 %) | Uppmätt laddtid (10–80 %) |
---|---|---|
Lotus Emeya | 15 min | 14 min |
Zeekr 7X | 16 min | 15 min |
Porsche Macan | 21 min | 21 min |
Audi A6 Avant e-tron | 21 min | 22 min |
Audi Q6 e-tron | 21 min | 20 min |
BYD Sealion 7 | 24 min | 25 min |
Skoda Elroq | 25 min | 27 min |
Hongqi EHS7 | 25 min | 24 min |
Volkswagen ID.Buzz | 26 min | 28 min |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 26 min | 26 min |
Ford Explorer | 26 min | 25 min |
MGS5 | 28 min | 28 min |
Ford Capri | 28 min | 29 min |
Opel Grandland | 29 min | 36 min |
Lucid Air | Inte angivet | 31 min |
Peugeot E-5008 | 30 min | 34 min |
Polestar 3 | 30 min | 35 min |
Polestar 4 | 30 min | 30 min |
Volvo EX90 | 30 min | 32 min |
Kia EV3 | 31 min | 31 min |
Tesla Model Y | Inte angivet | 31 min |
Mercedes-Benz G-klass | 32 min | 32 min |
MG Cyberster | 38 min | 32 min |
Tesla Model 3 | Inte angivet | 34 min |
BMW iX | 35 min | 36 min |
BYD Tang | 46 min | 41 min |
Källa: NAF / Motor