Tidig julklapp: Efterlängtade beskedet – som påverkar över 2 miljoner sparare

Avanza gör nu det möjligt att byta courtageklass obegränsat antal gånger under en och samma handelsdag. Förändringen berör många av nätmäklarens över 2 miljoner kunder och väntas underlätta för både små och stora affärer.
Möjligheten att växla courtageklass intradag är en ny funktion för kunder hos Avanza, som med sina över 2,2 miljoner användare är en av Sveriges största plattformar för sparande och investeringar. Nyheten presenterades på Avanzabloggen.
Detta sker i spåren av att den populära nätmäklaren möter konkurrens från nya aktörer som automatiserar priset för aktiehandel.
Efterlängtad funktion – som ger ökad flexibilitet
Från och med nu kan Avanzas kunder göra så många byten mellan olika courtageklasser de önskar under handelsdagen.
Tidigare begränsades antalet byten, vilket kunde påverka möjligheten att optimera courtagekostnaderna vid flera affärer av olika storlek.
Den här förändringen gynnar exempelvis sparare som vill göra både mindre och större transaktioner under samma dag. Det blir enklare att exempelvis sälja av flera små innehav och samtidigt köpa in sig tungt i ett nytt bolag utan att betala mer än nödvändigt i courtage.
Exempel i praktiken
Avanza illustrerar möjligheten med att en kund kan sälja fem innehav där insatsen varit 10 000 kronor per bolag genom att först välja courtageklass Mini.
Om kunden under samma dag vill investera 50 000 kronor i ett nytt bolag kan denne direkt byta till courtageklass Medium för att få ett bättre pris på den större affären.
Efteråt kan kunden återgå till Mini för fortsatta mindre affärer.

Blandade reaktioner på nyheten
Reaktionerna på nyheten är blandade, där vissa tycker att man gör för lite och för sent, medan andra uppskattar lanseringen. På olika forum kan vi bland annat läsa följande kommentarer:
"Det känns som om Avanza reagerar lite sent. Dock bra att de reagerar. Jag valde i höstas att flytta från Avanza till Montrose och Savr, mycket beroende på Avanzas prissättning. Jag tror inte att jag har varit ensam om att göra den flytten. Bra när konkurrens fungerar och det leder till bättre och billigare. tjänster."
"Hhmm. Varför tar man inte bort klasserna helt? Känns lite förlegat?"
"Har precis testat, det funkar. Tack Avanza :)"

"De underskattar sina kunder en smula. Ja, vissa är glada nu och kallar det för ett steg i rätt riktning, men samtidigt slår ju Avanza tydligt fast att de ämnar fortsätta med courtageklasserna, och varför de gör det har du redan förklarat. Känslan av att ha blivit grundlurad när man precis råkat betala tio gånger mer i courtage än man behövt blir ju inte mindre för att man kan byta courtageklass efter att man gjort det."
Avanza ger sin bild
På X besvarar Avanza den huvudsakliga kritiken kring varför de inte har helt flexibla automatiska courtageklasser på följande vis:
"Det skulle vara en helt annan typ av förändring och byte av prismodell. Vi har såklart sett över flera alternativ inför arbetet med detta och har kommit fram till att vi tycker att modellen med courtageklasser, där man själv styr priset per affär, är mest transparent och passar vår kundbas med över 2,2 miljoner kunder med lika många olika handelsbeteenden bättre. Vi håller dock med om att snävheten med att bara kunna byta en gång per dag inte lirade helt med vårt löfte om att vara bättre och framför allt enklare än konkurrenter. Därför känns det helt rätt och väldigt roligt nu kunna möjliggöra intradagsbyten."
Konkurrens och automatisering pressar branschen
Avanza har under senare tid mött ökad konkurrens från aktörer som SAVR, som erbjuder automatiska courtageklasser. Där får kunden alltid det lägsta möjliga courtaget för varje affär, utan att behöva välja själv.
Den ökade konkurrensen har lett till att fler aktörer ser över sina villkor för att behålla och locka kunder.
Att Avanza nu möjliggör obegränsade byten under handelsdagen är ett steg mot ökad flexibilitet, även om kunderna själva fortfarande måste välja courtageklass för varje affär.
Sveriges mest nöjda kunder – för 16:e året i rad
Parallellt med produktförbättringarna har Avanza för 16:e året i rad utsetts till banken med Sveriges nöjdaste sparkunder, enligt Svenskt Kvalitetsindex.
I SKI:s senaste undersökning toppar Avanza samtliga delområden, såsom lojalitet, produktkvalitet och prisvärdhet. Banken har därmed fortsatt att befästa sin position på den svenska sparmarknaden. Vd Gustaf Unger, kommenterar:
Att våra över 2,2 miljoner kunder nu i 16 år har utnämnt oss till vinnare i SKI är ett fint kvitto på det.
Avanza har under det gångna året även lanserat nya funktioner och breddat sitt utbud, en utveckling som banken menar ska möta kundernas behov och förväntningar framöver.


