Tidigare Tesla-ledamoten: Detta är framtiden inom elbilar – ingenting annat

Elbilsindustrin står inför stora förändringar när självstyrande fordon får ökat genomslag. Tidigare Tesla-styrelseledamoten Steve Westly pekar ut en avgörande trend som kan forma branschens framtid och påverka såväl investeringar som konsumentval.
- Autonoma fordon väntas starkt påverka bilindustrin.
- Waymo dominerar just nu utvecklingen inom självkörande teknik.
- Global närvaro blir avgörande för framtidens ledande biltillverkare.
I en intervju med CNBC menar Steve Westly, som satt i Teslas styrelse mellan 2007 och 2010, att utvecklingen av självkörande bilar är den tydligaste riktningen för fordonsindustrin framöver. Han lyfter särskilt fram Waymo, dotterbolag till Alphabet, som tongivande inom området.
Snabb tillväxt för självkörande bilar
Utvecklingen av självkörande fordon går fortare än många förväntat sig. Westly noterar att dessa bilar, som nyligen kändes futuristiska, nu är en vanlig syn i San Francisco Bay Area.
Goldman Sachs uppskattar att antalet kommersiella autonoma fordon i USA kan öka från dagens 1 500 till cirka 35 000 till år 2030. Detta motsvarar omkring åtta procent av alla amerikanska samåkningstransporter och kan generera intäkter omkring sju miljarder dollar årligen.
Waymo och självkörande bilar är framtiden, punkt slut. Och de är på väg – snabbt. I området kring San Francisco Bay där jag bor kändes det som science fiction för bara fem år sedan. Nu ser man dem överallt. Efter att ha åkt i en en eller två gånger glömmer man helt att det inte sitter någon förare bakom ratten. Det här är framtiden.
Steve Westly, tidigare Tesla-styrelseledamot, CNBC
Westly anser att bolaget som vinner teknikstriden inom autonomi har potential att bli världens mest värdefulla biltillverkare. Han pekar även på att konkurrensen ökar snabbt, både i Nordamerika och Kina, och att sjunkande priser gynnar konsumenter genom att öka tillgängligheten.
Globalt perspektiv avgörande för bilbranschen
För att lyckas på lång sikt måste biltillverkare verka på fler marknader än tidigare. Westly lyfter fram BYD, som med en elbil för cirka 20 000 dollar expanderat kraftigt i länder som Indien, Indonesien, Brasilien och Vietnam.
Samtidigt är Tesla under press att leverera på sina löften om självkörande teknik och vidareutveckling av robotteknik. Företaget har lanserat robotaxi-tjänster i Austin och Bay Area, med planerad expansion till Arizona.
Europeiska aktörer, inklusive EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, framhåller insatser för att utveckla självkörande bilar även på den europeiska marknaden. En koalition av italienska städer har visat intresse för att bli först i Europa att introducera tekniken.
Sammanfattningsvis står bilindustrin inför en global omvandling, där autonom teknik och marknadsnärvaro blir avgörande faktorer för framtida framgångar.