Umida Group lanserar nya energidrycker under 2025

Umida Group introducerar tre nya energidrycker under varumärket Joluca. Lanseringen sker på den svenska marknaden, men ambitionen är att expandera i Norden. Bolagets vd ser stor potential i segmentet.
- Umida Group lanserar tre nya energidrycker under varumärket Joluca.
- Planer finns på att expandera till övriga Norden och Europa.
- Den svenska marknaden för energidrycker är värd cirka 6 miljarder kronor årligen.
Under andra halvåret 2025 planerar Umida Group att lansera tre nya energidrycker under varumärket Joluca i Sverige, rapporterar Finwire. Denna lansering riktar sig främst till unga konsumenter mellan 16 och 30 år, en grupp där efterfrågan på nyheter är stor.
Satsning på tillväxt och lönsamhet
Enligt Umidas vd, Filip Lundquist, ser bolaget energidrycker som en viktig tillväxtmotor med goda möjligheter till ökad lönsamhet. Han betonar att energidrycker driver bruttomarginalen bättre än företagets alkoholhaltiga drycker.
Energidryck driver bruttomarginalen betydligt bättre än exempelvis våra alkoholhaltiga drycker. Det är ett levande segment där konsumenterna söker nyheter
Filip Lundquist, Finwire
Umida planerar även att expandera Joluca till övriga Norden och följer de strukturerade listningsprocesserna i regionens detaljhandel. Positiv feedback har redan erhållits från dessa marknader, enligt Lundquist.
Expansionsmöjligheter i Europa
Parallellt med planerna för Norden utvärderar Umida möjligheterna att ta sig in på andra europeiska marknader, även om denna expansion kräver försiktighet. Umida är redan närvarande i svenska dagligvarukoncerner som ICA, Coop och Axfood.
Den svenska marknaden för energidrycker har ett årligt värde på cirka 6 miljarder kronor. Umida har en marknadsandel på 1-2 procent men siktar på att etablera tre heroprodukter som kan få ett permanent fäste i butiker.
Umida Group är verksamt inom dryckesindustrin genom dotterbolag som Götene Vin & Spritfabrik, Vinfabriken och Cefour International. Företaget tillverkar och importerar drycker, både alkoholhaltiga och alkoholfria, och har sitt huvudkontor i Stockholm.