Varningen: Nya bedrägerier mot pensionssparare och pensionärer

Allt fler pensionssparare och pensionärer utsätts för avancerade bedrägerier. Bedragare utger sig ofta för att representera myndigheter eller banker, vilket ökar riskerna för ekonomiska förluster bland äldre. Pensionsmyndigheten går nu ut med en varning för falska telefonsamtal.
- Bedragare utger sig för att ringa från Pensionsmyndigheten.
- Falska sms och samtal riktar sig främst till äldre och pensionssparare.
- Expertis betonar vikten av vaksamhet och att aldrig lämna ut personliga uppgifter.
Pensionsmyndigheten varnar för att bedragare just nu ringer upp pensionärer och pensionssparare, där de utger sig för att vara från myndigheten och försöker få personer att lämna ut bank- eller kontouppgifter. Det har även förekommit sms med falska länkar där myndighetens namn används. Det uppger Pensionsmyndigheten i ett pressmeddelande.
Så utger sig bedragarna för att vara myndighetspersonal
Bedragare kontaktar ofta äldre via telefon och påstår att det finns pengar att hämta ut eller att något behöver åtgärdas. Syftet är att få tillgång till kontouppgifter eller inloggningsinformation.
Pensionsmyndigheten understryker att de aldrig ber om bank- eller kortuppgifter via telefon – även om det kan hända att de ringer upp för att ställa frågor eller följa upp något. Om någon misstänker att ett samtal är falskt rekommenderas att direkt avsluta samtalet och anmäla händelsen till polisen.
Lägg på direkt om du misstänker att du blivit kontaktad av en bedragare.
Pensionsmyndigheten
Bedrägerierna mot äldre ökar och blir mer avancerade
Som Börskollen tidigare rapporterat har antalet bedrägerier mot äldre ökat och tillvägagångssätten utvecklas ständigt. Förutom telefonsamtal använder bedragare även sms och sociala medier för att lura till sig känslig information.
Bluffarna skickar ofta sms med länkar som ser ut att komma från kända myndigheter eller företag. Ett klick kan leda till att personliga uppgifter hamnar i orätta händer.
Det är viktigt att aldrig lämna ut personliga uppgifter eller klicka på misstänkta länkar och att alltid använda BankID på eget initiativ. Vid minsta osäkerhet bör man själv ta kontakt med sin bank eller myndighet.



