Scandic-vd försvarar beslut om betalfrukost

Hotellkedjan Scandic flaggar för högre hotellpriser de närmaste månaderna. Samtidigt försvarar vd Jens Mathiesen beslutet att börja ta betalt för hotellfrukosten som en ”möjlighet att betala lite mindre”.
Scandic har den senaste tiden fått mycket uppmärksamhet sedan kedjan meddelat att man inte ska inkludera hotellfrukost i rumspriset. Gäster som vill ha frukost får i stället lägga till det separat.
Vd Jens Mathiesen säger att det runt om i världen redan är vanligt att frukosten inte ingår och att det är viktigt för att pressa ner priserna.
– Vi tycker det är positivt för gästerna att de får möjlighet att betala lite mindre om de inte äter frukost. Det är målet, säger han och fortsätter:
– Vi har flygplatshotell med resenärer som ska åka iväg tidigt på morgonen. De hinner inte äta frukost, det är inte rimligt att i princip betala för någonting de inte får.
Irländsk marknad
På tisdagsmorgonen meddelades att Scandic planerar att ge sig in på den irländska och brittiska hotellmarknaden genom att tillsammans med bland annat hotellfastighetsbolaget Pandox köpa upp det irländska hotellbolaget Dalata. Köpet innebär att Scandic ökar sin skuld och slopar det tidigare aviserade återköpsprogrammet.
– Den här möjligheten var för bra för att låta bli, säger Mathiesen.
För andra kvartalet som sträcker sig mellan 1 april och 30 juni blev det något lägre rörelsevinst än samma period föregående år. Förutom det faktum att påsken låg sent i år, vilket enligt Scandic påverkade affärsresandet, så fanns även en ”Taylor Swift-effekt”.
– Det är lite tuffa jämförelsetal med Taylor Swift i fjol. Hon har en effekt på ekonomin generellt.
Säljer fler hotellrum
Rörelsevinsten landade på 816 miljoner kronor för andra kvartalet. Under motsvarande period förra året gjorde bolaget en rörelsevinst på 927 miljoner.
Nettointäkterna under perioden uppgick till 5,8 miljarder kronor, en minskning med 1,3 procent jämfört med samma period föregående år. Det var också något lägre än marknadens förväntningar på 5,88 miljarder kronor.
I delårsrapporten för andra kvartalet ger bolaget en prognos inför det tredje kvartalet. Ett bättre bokningsläge än vid samma tidpunkt i fjol, ger avtryck, enligt Jens Mathiesen.
– Vi har väldigt stark eventkalender för i år, med stora konserter i Göteborg och Stockholm. Det är också väldigt positivt att se att Göteborg har haft Håkan Hellström som sålt ut flera konserter.
Källa: TT