Vitvarujätten fortsätter vinna mark i USA
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Vitvarujätten fortsätter vinna mark i USA

Vitvarujätten fortsätter vinna mark i USA

Electrolux stärker sin position på den amerikanska marknaden genom nya produkter och ökad lokal produktion. Samtidigt möter bolaget tuffare priskonkurrens i Europa och anpassar sitt fokus mot premiumsegmentet.

  • Electrolux har ökat sin närvaro och marknadsandel i USA
  • Nya tullregler gynnar bolagets nordamerikanska produktion
  • Priskonkurrensen i Europa tilltar, särskilt i det lägre segmentet

Enligt nyhetsbyrån Finwire fortsätter Electrolux att ta marknadsandelar i USA, främst tack vare satsningar på nya köksprodukter och innovationer inom bland annat pizzaugnar och kylteknik. Bolaget rapporterar bred tillväxt i landet och utökar samarbetet med stora återförsäljare som Lowe’s, Home Depot och Best Buy.

Starkare position tack vare lokal produktion och nya tullar

Electrolux har fem fabriker i Nordamerika och uppger att en betydande del av produktionen sker där. De nya tullstrukturer som infördes i början av sommaren har enligt bolaget varit till fördel för nordamerikanska tillverkare.

Vd Yannick Fierling beskriver att Electrolux lyckats hantera prisökningar tack vare innovationskraft och lokal tillverkning. Han menar att bolaget varit ledande när det gäller prisjusteringar på den nordamerikanska marknaden under den senaste månaden.

Vi har varit ledande när det gäller prisökningar i Nordamerika under den senaste månaden, och det har verkligen inte varit lätt. Och jag tror att vi har haft stor tur som har haft alla dessa innovationer för att i princip kompensera för denna prisökning, eftersom vi, som ni vet, producerar i Nordamerika och är en av de tre största producenterna i Nordamerika. Och den senaste tullstrukturen som infördes i början av sommaren gynnade verkligen de nordamerikanska producenterna, säger Electrolux-chefen.

Yannick Fierling, Finwire

Bolaget har inte sett några tecken på att konkurrenter i Nordamerika bygger upp lager inför eventuella framtida tullhöjningar.

Osäker marknad i Europa och fokus på premiumsegmentet

I Europa hade Electrolux en positiv månad i september men marknaden beskrivs som osäker. Bolaget ser en ökad konkurrens och en prispress, särskilt inom de lägre prissegmenten.

För att möta denna utveckling lägger Electrolux större vikt vid sina kärnvarumärken, Electrolux och AEG, och riktar in sig på premiumsegmentet för att minska exponeringen mot priskänsliga delar av marknaden.

Electrolux grundades 1919 och har huvudkontor i Stockholm. Företaget utvecklar och tillverkar vitvaror som säljs globalt genom många olika återförsäljare.

Nyhetsbrev