Volvos miljardmiss – och fem andra investeringsblunders som går till historien

Genom historien har avgörande affärer och innovationer gått förlorade till följd av tvekan eller bristande framtidstro. Världsledande företag och nationer har vid flera tillfällen sagt nej till vad som senare skulle visa sig vara enorma framgångar.
Från Volvos missade chans att bli delägare i den norska oljeindustrin till teknikjättar som ratade idéer som i efterhand förändrat hela branscher – exemplen på förlorade möjligheter är många.
Den norska oljan
I slutet av 1970-talet förhandlade Volvos dåvarande vd Pehr G Gyllenhammar direkt med Norges statsminister Oddvar Nordli om ett samarbete kring oljefyndigheterna i Nordsjön, enligt Carup.
Det norska erbjudandet gick ut på att Volvo, mot investeringar i norsk verkstadsindustri, skulle få rättigheter till det nyupptäckta Gullfaksfältet. Samtidigt diskuterades utbyte av svensk timmer mot norsk gas.
Tvingades dra sig ur
Vid den tiden var den norska oljeindustrin ännu i sin linda, och osäkerheten kring fyndigheternas storlek var stor. Trots det såg Gyllenhammar ett betydande framtidsvärde i affären.
Det var värt omkring 700 miljarder kronor. Men det var inte aktieägarna utan konkurrenterna som blev rädda för att Volvo skulle växa sig större än Sverige.
Pehr G Gyllenhammar, tidigare Volvochef.
Motståndet från den svenska regeringen och näringslivet blev dock för starkt.
1978 tvingades Volvo dra sig ur, medan oljefältet några år senare visade sig innehålla stora värden och fortfarande är i drift.
Produktionen nådde sin topp år 2001 med 180 000 fat olja per dag.

Största investeringsmissarna
Gyllenhammars missade miljardaffär är långt ifrån den enda gången historien bjudit på enorma möjligheter som stoppats av tvekan, politiska skäl eller felbedömningar.
Här är några av de mest kända investeringsmissarna genom tiderna – som visar hur dyrt det kan bli att inte ta steget, enligt The Finance Key:
- Western Union avböjde 1876 att köpa rättigheterna till Alexander Graham Bells telefon för 100 000 dollar. Telefonen lade grunden för AT&T medan telegrafen snabbt blev föråldrad.
- Xerox utvecklade det första grafiska användargränssnittet men valde bort att kommersialisera det. Istället tog Apple och Microsoft konceptet vidare och dominerade persondatormarknaden.
- Blockbuster tackade år 2000 nej till att köpa Netflix för 50 miljoner dollar. Netflix blev senare världsledande inom streaming medan Blockbuster gick i konkurs tio år senare.
- Hewlett-Packard avstod från att satsa på Steve Wozniaks första persondator, vilket ledde till att Apple grundades och blev ett av världens högst värderade teknikföretag.
- Kodak utvecklade redan 1975 världens första digitalkamera men valde att inte lansera produkten av rädsla för att kannibalisera sin filmverksamhet. Företaget förlorade sin marknadsposition och gick i konkurs 2012.
Missade affärsmöjligheter har därmed inte bara påverkat enskilda bolag, utan format hela branscher och satt spår i världsekonomin för decennier framåt.




