Wrap-comeback lyfter hamburgerjätten

Hamburgerkedjan McDonald's noterar ett försäljningslyft på den amerikanska marknaden under tredje kvartalet. Del i förklaringen anses vara att man tagit tillbaka en tidigare rätt på menyn efter nio års frånvaro.
I juli valde hamburgerjätten att plocka in ”snack-wrapen”, en form av kycklingtortilla som endast funnits på restauranger i Australien, USA och Kanada. Samtidigt steg antalet restaurangbesökare med 15 procent, skriver nyhetsbyrån AP.
Totalt ökade nu försäljningen med 2,4 procent i jämförbara restauranger på USA-marknaden, vilket var en större ökning än marknaden förväntat sig. Utöver förändringen på menyn har man också genomfört visa prissänkningar liksom erbjudit kunder subventionerade tillägg till sina beställningar.
Internationellt sett var dock försäljningsutvecklingen i linje med marknadens förväntningar och aktien faller 1,4 procent i förhandeln på Wall Street. Hittills i år är uppgången 3,2 procent jämfört med 15 procent för breda S&P 500-index.
Källa: TT


