Online Brands ökar omsättning men minskar nettoresultat
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Online Brands ökar omsättning men minskar nettoresultat

Online

E-handelsbolaget Online Brands redovisar ökande omsättning och justerat ebitda under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Nettoförlusten ökade.

Omsättningen steg 24,2 procent till 76,9 miljoner kronor (61,9). Den organiska försäljningstillväxten var 10 procent.

"Medan e-handeln utvecklas starkt för gruppen ser vi en fortsatt svag och minskad efterfrågan jämfört med föregående år hos gruppens bolag som säljer mot återförsäljare, där fortsatt höga lager och en generellt lägre efterfrågan i marknaden påverkar kundernas behov negativt också i Q1", kommenterar vd Magnus Skoglund.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 4,2 miljoner kronor (1,9), med en justerad ebitda-marginal på 5,5 procent (3,1).

Det justerade ebita-resultatet uppgick till 3,9 miljoner kronor (1,8), med en justerad ebita-marginal på 5,1 procent (2,9).

Resultatet efter skatt blev -3,7 miljoner kronor (-3,4).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -4,5 miljoner kronor (-9,8).

"Samtidigt som vi fokuserar på att sänka driftkostnaderna investerar vi planenligt i initiativ som
kommer att innebära ökad försäljning över tid. Bland annat har vi under kvartalet haft framgångsrik framdrift med att implementera nya CRM-system i Trendcarpet, Hatshop och Bread & Boxers, samtidigt som vi har förberett KitchenLabs och Isbjörns egna e-handel för geografisk expansion som kommer gå live under Q2 2023", skriver Magnus Skoglund.

Online Brands, MkrQ1-2023Q1-2022Förändring
Nettoomsättning76,961,924,2%
Organisk försäljningstillväxt, procent10
EBITDA, justerat4,21,9121,1%
EBITDA-marginal, justerad5,5%3,1%
EBITA, justerat3,91,8116,7%
EBITA-marginal, justerat5,1%2,9%
Nettoresultat-3,7-3,4
Kassaflöde från löpande verksamhet-4,5-9,8


http://media.finwire.com/media/FWS00894E4-table-1

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Nyheter om Online Brands Nordic

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Populära ekonominyheter

Om aktien Online Brands Nordic

Mer från Finwire / Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt