AVTECH Sweden AB (publ) Delårsrapport Januari – September 2025
FINANSIELLA NYCKELTAL FÖR PERIODEN
| 2025 | 2025 | 2024 | |
| MSEK | Kvartal 3 | Kvartal 2 | Kvartal 3 |
| Omsättning (från försäljning) | 12.3 | 11.8 | 8.6 |
| Rörelseresultat före avskrivningar | +6.7 | +5.5 | +3.8 |
| Nettoresultat | +5.2 | +4.1 | +2.7 |
| Nettoresultat per aktie, SEK | +0.092 | +0.073 | +0.047 |
| ARR* | 48.9 | 47.6 | 34.2 |
| Rule of 40** | 84.2% | 71.6% | 44.7% |
| Kassaflöde | +5.9 | -2.8 | +4.1 |
| Koncernens Likvida medel | 33.2 | 27.2 | 24.8 |
| Eget kapital | 54.5 | 49.3 | 43.0 |
| Eget kapital per aktie, SEK | 0.96 | 0.87 | 0.76 |
| Koncernens Soliditet, % | 92.7% | 91.9% | 89.9% |
* ARR = Nettoomsättning från den senaste månaden i kvartalet x 12
** Rule of 40 = Försäljningstillväxt % år/år + Rörelsemarginal % för kvartalet
- Nettoomsättningen under tredje kvartalet ökade med 42,0% jämfört med samma period 2024, främst tack vare implementering av nya kundavtal. Detta är vår högsta kvartalsomsättning hittills, trots en ogynnsam USD/SEK-växelkurs som påverkat marginalerna negativt.
- ARR ökade till 48.9 MSEK, en ökning med 43% jämfört med Q3 2024, vilket stärker vår återkommande intäktsbas.
- Nettoresultatet steg med 96,6% jämfört med samma period föregående år, även efter en negativ påverkan från bokförda kundförluster om 0.3 MSEK relaterade till flygbolaget Plays konkurs.
- Kassaflödet förbättrades med 45,4% jämfört med samma period 2024, främst tack vare att försenade kundinbetalningar från tidigare kvartal nu till stor del har betalats in. Resterande förfallna kundfordringar väntas bli reglerade efter periodens slut.
HÄNDELSER UNDER PERIODEN
Wizz Air expanderar Aventus och SIGMA serviceavtal till hela gruppen
Den 6 augusti meddelades att Wizz Air, efter en lyckad utvärdering av AVTECHs Aventus- och SIGMA-tjänster, valt att expandera det befintliga treåriga avtalet för Wizz Air UK till hela Wizz Air-gruppen. Detta innebär att även Wizz Air Hungary Ltd och Wizz Air Malta Ltd omfattas av avtalet. Det förväntade årliga värdet är 4,2–5,8 MSEK, beroende på flottans storlek och EUR-kursens utveckling. AVTECHs tjänster ombord baseras på högupplösta flygväderprognoser från UK Met Office. Aventus levererar exakt och skräddarsydd vind- och temperaturinformation till cockpit under flygning, medan SIGMA ger automatiska meddelanden om turbulens och andra väderrisker längs flygrutten. Dessa lösningar bidrar till förbättrad flygeffektivitet, punktlighet och passagerarkomfort på alla Wizz Airs flygningar.
Diarmuid Ó Conghaile, Chief Operations Officer på Wizz Air, säger: “Wizz Air is proud to be the first adopter of these system, well ahead of our main competitors. This functionality operates behind the scenes, but the benefits are noticeable for passengers on board. Our customers will experience quieter, smoother flights with less turbulence, especially during climb and descent. This development fits perfectly with the airline’s Customer First Compass initiative. By combining the latest advances in weather forecasting and flight planning, Wizz Air is giving its 2,700 pilots the latest generation in in-flight tools to serve our more than 75 million annual passengers with a better flying experience.”
David Rytter, VD på AVTECH, säger: “Vi är glada över att kunna utöka vår tjänsteleverans till Wizz Air efter en omfattande utvärderingsprocess. AVTECHs in-flight tjänster ombord drivs av de senaste högupplösta väderprognoserna för flyg från UK Met Office. Kombinationen av Aventus- och SIGMA-tjänsterna levererar noggrann och skräddarsydd information om vind och temperatur direkt till cockpit under flygning, tillsammans med automatiska och precisa varningar för turbulens och andra väderrelaterade risker längs flygrutten. Vi ser fram emot ett starkt samarbete med Wizz Air, med målet att förbättra flygeffektivitet, punktlighet och passagerarkomfort i hela deras verksamhet”

