Cint Group, delårsrapport januari – september 2025: ett kvartal påverkat av kundmigreringen
Tredje kvartalet 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 33,7 MEUR (42,4), vilket motsvarar en minskning med 20,4 procent och med 16,2 procent exklusive valutaeffekter.
- Bruttoresultatet uppgick till 29,3 MEUR (37,3), vilket motsvarar en bruttomarginal på 86,9 procent (88,0).
- EBITA uppgick till 6,3 MEUR (11,7) med en EBITA-marginal på 18,7 procent (27,5).
- EBIT uppgick till -0,5 MEUR (3,1) med en EBIT-marginal på -1,6 procent (7,2).
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,00 EUR (0,00).
- Justerat resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,01 EUR (0,03).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9,9 MEUR (1,7)
Januari – september 2025
- Nettoomsättningen ökade till 108,9 MEUR (120,8) vilket motsvarar en minskning med 9,8 procent och med 7,6 procent exklusive valutaeffekter.
- Bruttoresultatet uppgick till 95,6 MEUR (104,2), vilket motsvarar en bruttomarginal på 87,8 procent (86,3).
- EBITA uppgick till 18,2 MEUR (20,3) med en EBITA-marginal på 16,7 procent (16,8).
- EBIT uppgick till -2,5 MEUR (-10,5) med en EBIT-marginal på -2,3 procent (-8,7).
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,00 EUR (-0,07).
- Justerat resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,08 EUR (0,04).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 21,9 MEUR (8,0).
VD Patrick Comer kommenterar:
Under det tredje kvartalet migrerade vi våra största kunder till den nya plattformen. Detta, i kombination med ett utmanande affärsklimat samt en stark jämförelseperiod föregående år, påverkade omsättningstillväxten.
Omsättning och lönsamhet
Nettoomsättningen under det tredje kvartalet minskade med 20,4 procent till 33,7 MEUR. Försvagningen av den amerikanska dollarn påverkade den redovisade tillväxten negativt; exklusive valutaeffekter minskade omsättningen med 16,2 procent jämfört med samma period föregående år. Omsättningen i Cint Exchange minskade med 27,2 procent (23,7 procent exklusive valutaeffekter). I likhet med de risker avseende kundmigreringen som beskrivits tidigare, är denna minskning en reflektion av den svåraste perioden i migreringen men är även delvis på grund av en allmän motvind i branschen.
Försäljningen inom Media Measurement minskade med 6,3 procent (-0,4 procent exklusive valutaeffekter), vilket återspeglar både osäkerhet på marknaden och en stark jämförelseperiod. Vissa annonsörer pausade sina annons-kampanjer på grund av tullsituationen och i jämförelseperioden, tredje kvartalet förra året skedde en kraftig ökning av annonsutgifterna när kampanjerna tidigarelades för att föregripa det amerikanska valet.
EBITA uppgick till 6,3 MEUR under kvartalet (11,7 MEUR under tredje kvartalet föregående år) med en EBITA-marginal om 18,7 procent (27,5). Den försämrade lönsamheten är ett direkt resultat av den lägre försäljningsvolymen. Det är också viktigt att notera att föregående år innehöll en, ej kassaflödespåverkande, justering av kostnaden om 2,0 MEUR relaterad till våra långsiktiga incitamentsprogram.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9,9 MEUR (1,7), vilket återspeglar vår fortsatta operativa fokus på hanteringen av rörelsekapitalet. Vårt arbete med att driva in kundfordringar gav goda resultat, och kundfordringarna minskade med ytterligare 3,8 MEUR under kvartalet. Den totala minskningen uppgår därmed till nästan 40 MEUR sedan årsskiftet. Vi avslutade perioden med en total kassa på 50,4 MEUR och en total räntebärande skuld på 59,6 MEUR efter återbetalningar av lån på 4,3 MEUR under kvartalet.
Konsolidering
Den nya Cint Exchange plattformen är baserad på mer än 20 års erfarenhet, hög grad av automation och AI för att på ett effektivt sätt erbjuda tillgång till respondenter till marknadsundersökningar. Nu när alla Cint-kunder har fått tillgång till den nya plattformen har vårt fokus skiftat till den operativa överföringen av intäkter, som förväntas ske successivt under kommande kvartal. Vi stöder aktivt våra största kunder genom denna sista fas, med fokus på två huvudsakliga mål: fördjupad integration med dessa kunder samt accellerera kundanskaffningen.
Det är viktigt att skilja ovanstående migrering från uppgraderingscykeln för äldre Lucid-kunder. Detta initiativ är planerat att inledas med ett fåtal kunder under 2025, med en större satsning under det första kvartalet 2026. Eftersom nya Cint Exchange bygger på Lucid-teknikstacken är uppgraderingsprocessen enklare.
Investeringar i innovation
Vi har lanserat betaversionen av Luci, vår nya AI Study Companion, som är utformad för att öka tillgängligheten till våra data om varumärkeslyft och ge kunderna möjlighet att analysera mediekampanjernas resultat genom att ställa frågor på ett naturligt språk. Genom att göra det enklare att utforska studiedata och få omedelbara, insiktsfulla svar tror vi att denna innovation kommer att leda till ett djupare engagemang hos användarna.
Dessutom har vi ingått ett datapartnerskap med Affinity Solutions för både våra Measurement- och Exchange-kunder. För kunder inom Media Measurement innebär det en möjlighet att koppla samman undersökningsdata med transaktionsdata från över 150 miljoner amerikanska kortinnehavare. Detta gör att vi kan leverera resultat under mittfasen av kundflödet genom att koppla samman annonsexponering med köpbeteende, vilket ger en tydligare avkastning på medieutgifterna. För Exchange-kunder kan vi erbjuda denna målgruppsinriktning som ett komplement till varumärkesstudier, vilket gör det möjligt för kunderna att undersöka verifierade köpare av specifika produkter eller varumärken.
Framåtblick
Det tredje kvartalet var en utmanande period, som vi ser som den svåraste perioden i vår konsolidering. Även om intäktspåverkan var betydande förväntar vi oss inte samma effekt på intäkterna framöver. Vi ser att vår go-to-market process förbättras i det fjärde kvartalet. Den osäkra marknaden för industrin kvarstår dock.
Nu när de mest komplexa faserna av integrationen ligger bakom oss, skiftar vårt operativa fokus från konsolidering till stabilisering, innovation och produktutveckling. De senaste lanseringarna av datapartnerskapet med Luci AI Study Companion och Affinity Solutions är de första konkreta resultaten av denna omställning, och vi ser redan tidiga tecken på framgång för dessa initiativ. Vi kommer att avsätta betydande resurser till forskning och utveckling för att påskynda vår produktplan.
Vår prioritet är att utnyttja vår enhetliga plattform för att driva på den kommersiella utvecklingen och återgå till tillväxt, i linje med de långsiktiga ambitionerna i vår strategiska plan Cint 2.0.
Presentation idag kl. 10.00 CEST
En webbsänd telefonkonferens hålls idag kl. 10.00. Rapporten presenteras av Patrick Comer, VD och Niels Boon, CFO. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.
Följ den webbsända presentationen och konferensen live på: webcast. För deltagande i telefonkonferensen registrerar du dig här: telco. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen.
Presentationsmaterialet och en inspelad version av konferensen kommer att finnas tillgängliga på Cint™ Investors.

