Climeon har signerat en HeatPower order med ledande kinesiskt varv till nybyggt containerfartyg

Climeon har säkrat en order med ett värde av omkring 4,6 MSEK från Jiangsu New Yangzi Shipbuilding i Kina på ett HeatPower 300 system och tar därmed ett ytterligare steg i att etablera HeatPower teknik i världens största varvsnation. Systemet kommer installeras på ett 13,000 TEU metanolanpassat “dual-fuel” containerfartyg med leverans till redaren planerad 2027.
Climeon HeatPower utvald till nytt nybyggnadsprogram
Jiangsu New Yangzi Shipbuilding, ett av Kinas främsta fartygsvarv, har valt Climeons HeatPower 300 system till det första fartyget i en ny serie av metanolanpassade dual-fuel containerfartyg under byggnation för en stor asiatisk containerredare. Fartygen är byggda för att rymma 13 000 containrar och kommer vara utrustade med flertalet energibesparande lösningar, där HeatPower systemet direkt bidrar till minskad bränsleanvändning och ökad energieffektivitet.
“Denna order är resultatet av ett långsiktigt samarbete mellan Climeon, varvet och redaren, där en noggrann utvärdering av vår teknik har gjorts. Under denna process visade vi hur HeatPower kan leverera tydliga energieffektivitetsvinster. Vi uppskattar verkligen det förtroende och den samarbetsvilja som både varvet och redaren har visat, och ser fram emot att stödja dessa, för oss, nya kunder på deras fortsatta resa mot minskade koldioxidutsläpp” – Fredrik Thoren, EVP, Head of Marine, Climeon
Skapar värde av spillvärme
Climeons HeatPower 300-system omvandlar lågtempererad spillvärme från motorer – främst från cylindervattenkylningen – till hållbar elektricitet med hjälp av Organic Rankine Cycle (ORC)-teknik. Teknikens förmåga att effektivt utvinna energi från kylvatten möjliggör en mer kontinuerlig energiproduktion under olika driftsförhållanden. Detta leder till en större ackumulerad elproduktion över tid, vilket i sin tur ger ökad bränslebesparing och lägre driftskostnader — samtidigt som det stödjer efterlevnaden av regler som EU ETS, FuelEU Maritime och Internationella sjöfartsorganisationens krav på energieffektivitet och koldioxidintensitet.
Momentum för ORC inom sjöfartsindustrin
Den här ordern belyser den växande rollen för ORC-baserad spillvärmeåtervinning, när varv och redare i allt större utsträckning integrerar kostnadseffektiva lösningar för energieffektivisering redan från början i nybyggnadsprojekt.
“Det är glädjande att se både ledande varv och stora rederier erkänna värdet av vår HeatPower-teknik för att förbättra energieffektiviteten och minska koldioxidutsläppen. Att säkra denna order i Kina, världens största skeppsbyggnadsnation, för en för oss ny redare och en av de största containerrederierna, visar både den växande rollen för ORC-baserad spillvärmeåtervinning och stärker Climeons position på den globala sjöfartsmarknaden.” – Lena Sundquist, VD, Climeon
Prestanda till sjöss demonstrerad
Climeon har under året uppnått flera milstolpar med den senaste generationen av HeatPower, som nu producerar el till havs. Dessa inkluderar installationer på sex nybyggda AP Moller-Maersk-fartyg från Hyundai Heavy Industries, varav tre fartyg redan är i drift, två eftermonteringsprojekt på befintliga containerfartyg samt kommande installationer på NovaAlgomas nya cementfartyg. Dessa referensprojekt visar tydligt teknikens prestanda och att den är redo för bredare användning inom modern sjöfart.
Om Climeon AB (publ)
Climeon är ett svenskt produktbolag, verksamt inom energisektorn. Climeons egenutvecklade teknologi, Climeon HeatPower, utnyttjar en Organic Rankine Cycle-process (ORC), för att omvandla lågtempererad värme till hållbar, koldioxidfri el. Genom att erbjuda pålitlig och kostnadseffektiv hållbart producerad el, kan HeatPower hjälpa industrier och verksamheter att öka sin energieffektivitet, minska sin bränslekonsumtion och minska sina koldioxidutsläpp. Som en väderoberoende källa till hållbar el bidrar HeatPower till en mer effektiv och miljövänlig energimix – och kan därigenom bidra till en ökad takt i den globala omställningen till en framtid med netto-nollutsläpp. Climeons B-aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB är certifierad rådgivare. För mer information, se climeon.com.
Om Jiangsu New Yangzi Shipbuilding
Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co., Ltd., grundat 2005 och beläget i Jingjiang City i Jiangsu-provinsen, är ett av Kinas ledande varv för stora och medelstora oceangående fartyg. Med en årlig kapacitet på 30 fartyg med en sammanlagd dödvikt på 3 miljoner ton rankas företaget bland de fem främsta skeppsbyggarna i Kina. Deras produktportfölj omfattar containerskepp på upp till 14 000 TEU, bulkfartyg, LNG-fartyg och andra specialiserade fartyg som levereras till kunder över hela världen.