Delårsrapport januari-mars 2024 - Börskollen

• Nettoomsättningen uppgick till 951 (59) kSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -4 158 (-5 808) kSEK
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,20 (-0,44) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten -5 502 (-6 872) kSEK

Händelser januari – mars

• Insplorion lanserar en ATEX certifierad vätgassensor för läckagedetektion i Q1 2025
  • Insplorions vätgassensor i ny kommersiell pilotstudie
  • Insplorion utvalda till att delta på Energimyndighetens delegation som möter USA:s vätgasekosystem
  • Insplorion tillförs cirka SEK 5,9 miljoner före emissionskostnader då cirka 72 procent av teckningsoptioner av serie TO2 utnyttjas för teckning av aktier.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Inga

Se VD Johan Rask och CFO Per Giljam kommentera och svara på frågor om delårsrapporten kl 16.00 idag 23 april 2024, länk till Teams

Att vätgas som energibärare är en mycket stark drivkraft för omställningen till en hållbar värld blir allt tydligare. Hydrogen Council är ett globalt initiativ där ledande företag runt hela jordklotet samarbetar för att vätgas ska utvecklas att till betydande delar ersätta fossila bränsleslag. I slutet av 2023 presenterade Hydrogen Council en uppdaterad rapport, som visar att antalet annonserade vätgasprojekt i världen på endast fem månader ökade från cirka 1 000 i maj 2023 till cirka 1 400 i oktober. Förväntade investeringar i värdekedjan estimeras till cirka 570 miljarder USD fram till 2030, en ökning i prognosen med 30 procent bara från i maj 2023.

Denna snabba utveckling stärker Insplorions uppfattning att vätgas som energibärare har ett tydligt momentum och att efterfrågan på ny teknik och lösningar inom hela värdekedjan är stark.

Insplorions arbete med att stärka vår position som en viktig spelare inom vätgasområdet fortsatte under första kvartalet 2024 bland annat genom ytterligare koncentration på arbetet med produkt- och affärsutveckling. Vi kunde exempelvis annonsera att vi under Q1 2025 beräknas lansera en ATEX-certifierad sensor avsedd för läckagedetektion, dvs att snabbt identifiera om det finns vätgas i en miljö där den inte borde finnas. Marknadens intresse gällande säkerhetsfrågor är mycket stark och här har Insplorions snabba sensorer en viktig funktion att fylla.

En ATEX-certifiering innebär att Insplorion får möjlighet att ta större affärer med betydande volymer, eftersom vår sensor blir certifierad för montering i potentiellt explosiva miljöer. Certifieringen innebär också att hela vårt leverantörsled kvalitetssäkras. Under kvartalet kunde vi även tillkännage en affär där vi avser att sälja vår prototyp till ett företag inom kemiindustrin, där den ska testas i korrosiva miljöer.

Det var mycket glädjande att Insplorion bjöds in att delta i Energimyndigheten och Business Swedens Vätgasdelegations resa i mars till Houston i Texas och Los Angeles i Kalifornien. Resan gav goda affärskontakter och insikter, från såväl de intressanta möten som hölls som i interaktion med de medföljande svenska företagen.
Med siktet ställt framåt fortsätter vi med fokus på:

• ATEX-certifiering av vår nästa generations produkt NPS-P2
  • Affärer med vår prototypsensor NPS-P1
  • Partnerskap för att kommersialisera NPS-P2 i större volymer

Parallellt utforskar vi även samarbeten av utvecklingskaraktär inom nya områden och/eller applikationer där vår teknik har starka fördelar.

Positivt var också en tydligt förbättrad resultatutvecklingen under kvartalet, tack vare god kostnadskontroll i kombination med en högre omsättning.

Avslutningsvis vill jag nämna att vi under Q1 avslutade teckningsperioden för TO2, vilken tecknades till 72 procent och tillförde bolaget 5,9 MSEK innan emissionskostnader. Positivt var att teckningen genomfördes helt utan garanter.

Göteborg
April 2024
Johan Rask, VD

Rapporten finns även tillgänglig på bolagets IR-sida