Delårsrapport januari-mars 2025
TILLVÄXT OCH FÖRBÄTTRAT RESULTAT
Delårsrapport
Första kvartalet 2025 (januari-mars)
- Nettoomsättningen ökade med +1,2% och uppgick till 100,7 MSEK (99,5).
- Bruttomarginalen uppgick till 62,8% (65,0).
- Andelen egna varumärken utgjorde 71,7% (71,6) av sortimentsmixen.
- Justerad EBITDA uppgick till -4,0 MSEK (-5,0).
- EBITDA uppgick till -4,0 MSEK (-6,5).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till -22,6 MSEK (-11,2).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -6,4 MSEK (-8,7).
- Periodens resultat uppgick till -6,6 MSEK (-9,0).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,43 kronor (-0,58).
Kommentar från VD
TILLVÄXT OCH FOKUS PÅ GEOGRAFISK EXPANSION
Vi summerar årets första kvartal med tillväxt och stärkt lönsamhet, drivet av ökad försäljning på våra egna e-handelssiter, där både Sverige och Norge växer med höga ensiffriga procenttal. Vi har fortsatt att fokusera på att effektivisera vår verksamhet, främst genom att sänka returgraden vilket har en stark effekt på våra rörliga kostnader. Det som har varit vårt enskilt viktigaste initiativ under kvartalet är vår geografiska expansion, och det är glädjande att meddela att vi under de närmaste veckorna kommer att öppna egna e-handelssiter på både den belgiska och nederländska marknaden. Vi har även stärkt vårt fokus på hållbarhet genom lanseringen av en kollektion baserad på överblivna tyger, lokalt producerad i Borås.
Tillväxt och stärkt lönsamhet
Vi upplever fortsatt tuffa marknadsförhållanden under kvartalet, där vi ser kundbeteenden som skiljer sig åt mellan marknaderna. Vi ser tillväxt i form av höga ensiffriga procenttal på den svenska och norska marknaden, medan vi upplever svagare tendenser i Finland och Danmark. Vi fortsätter vår optimering av lönsamheten på Zalando-marknaderna, vilket påverkat försäljningen negativt men lönsamheten positivt. Totalt sett uppvisar vi en tillväxt på 1,2% jämfört med det första kvartalet 2024, något som visar styrkan i vårt kunderbjudande och vår förmåga att anpassa oss. Vi har även haft ett starkt fokus på att sänka returgraden och samtidigt förbättra våra operationella processer, med målet att effektivisera verksamheten och minska våra kostnader. Vårt dedikerade arbete resulterar i att vi förbättrar resultatet på justerad EBITDA-nivå till -4,0 MSEK för kvartalet, från föregående års -5,0 MSEK.
Geografisk expansion i Europa
Under kvartalet har vi, i linje med vår uttalade strategi, intensifierat arbetet med att identifiera och utvärdera nya marknader. Detta är ett viktigt steg i vår ambition att bredda vår geografiska närvaro och öka skalbarheten i vår affärsmodell. Vi har utvärderat de europeiska marknaderna baserat på den information vi har gällande försäljning, returgrad och lönsamhet, och det är glädjande att vi inom kort öppnar egna e-handelssiter på den nederländska och belgiska marknaden. Vi gör det genom att inleda ett samarbete med Shopify som partner för vår e-handelsplattform, ett samarbete som kommer ge oss större möjligheter att skräddarsy vårt kunderbjudande framåt, samtidigt som den skapar en mer skalbar och kostnadseffektiv grund för framtida tillväxt. Vi ser det här som första steget i vår geografiska expansion, där vi kontinuerligt kommer att utvärdera fler europeiska marknader för att expandera där vi bedömer att vi har rätt förutsättningar för att uppnå en lönsam affär.
Bubbleroom 2025
Efter det första kvartalet har vi satt en bra grund för resten av året. Genom att öppna nya marknader har vi fler ben att stå på, vilket även sprider vår marknadsrisk. Föregående helg öppnade vi vår pop-up butik i centrala Stockholm, där vi under de första dagarna sett ett stort intresse. Det är ett tydligt kvitto på att vårt sortiment har en stark position på marknaden och det ger oss energi att fortsätta utveckla vårt erbjudande och stärka vår konkurrenskraft. Samtidigt intensifierar vi våra satsningar på varumärkeskännedom genom ökade investeringar i PR och brand marketing. Vi går nu in i årets starkaste period, där vi med spänning följer utvecklingen på både befintliga och nya marknader. Den här resan vore inte möjlig utan det starka driv och engagemang våra medarbetare visar, vilket är en avgörande kraft för att vi ska nå våra mål. Vårt fokus ligger fortsatt på att nå lönsamhet så snart som möjligt, något som genomsyrar alla våra beslut.
Till sist vill jag rikta ett tack till våra kunder för ert förtroende och till våra medarbetare för ert engagemang och er positiva energi. Vi ser fram emot att ta nästa steg tillsammans och skapa ännu mer kundvärde under 2025
Magnus Månsson, VD
Borås, 29 april 2025
Denna rapport finna att ladda ner på https://ir.bubbleroom.com/investerare/finansiella-rapporter/